Каква е точно ролята на медиатора и как той помага на спорещите да разрешат проблема?
Медиаторът само насърчава комуникацията между страните в конфликта, без да взема позиция. Задачата му е да овладее напрежението и да регулира изблик на емоции и факти. Медиаторът не предлага готови варианти, не проявява пристрастност и не налага определено решение. Той само подкрепя и напътства участниците, така че накрая сами да достигнат до удовлетворяващо ги споразумение.
Кога можем да прибегнем до медиация – преди или след започването на съдебен процес?
Медиацията е приложима както преди отнасянето на спора в съда, така и при вече започнал съдебен процес. Страните могат да потърсят услугите на медиатор и в случаите, когато взетото в съда решение не ги удовлетворява.
Какви са най-честите случаи от вашата практика?
Най-често идват хора, които искат да разрешат семеен спор, конфликт на работното място или със съседите, спор за наследство. Всеки спор може да се разреши с медиация.
Какви са предимствата на медиацията пред един съдебен процес?
На първо място, медиацията е доброволна и позволява на участниците по всяко време да се оттеглят от процедурата. Тя е бърза – обикновено са нужни 2 до 3 сесии от средно по 2 часа. Запазват се добрите отношения между страните, тъй като те са удовлетворени от решението, което сами са взели. Процедурата се провежда в удобен за страните час и време на неутрална територия. И не на последно място, медиацията е напълно конфиденциална и икономична.
Как започва една сесия по медиация?
Обикновено едната страна се обажда по телефона или идва при нас, след което наш ангажимент е да се свържем с другата страна и да я поканим на сесия по медиация. Телефонът за връзка с нас е 02/988 52 36, а адресът ни е ул. „Любен Каравелов” № 67, ет. 2.