Мария Дойчинова, снимка: Аз детето
За четвърта поредна година българският детски портал Az-deteto.bg и Столична библиотека организират мащабна лятна кампания за насърчаване на детското четене – „Забавното лятно четене“. Инициативата се провежда в рамките на летните месеци от юни до септември и обхваща цялата страна. Целта, която си поставя кампанията е да заинтригува малките читатели и да ги насърчи сами да търсят книги и да четат през лятото.
Освен голямата медийна подкрепа, която проектът получава, „Забавното лятно четене“ не би могло да се проведе така мащабно в цялата страна, без помощта и на партньорите си. Генерален партньор на инициативата от няколко години е ЧЕЗ България.
Мария Дойчинова, която е директор PR и Комуникации в ЧЕЗ България, разказва защо компанията подкрепя „Забавното лятно четене“:
ЧЕЗ България е Генерален партньор на кампанията „Забавното лятно четене“ вече няколко години поред. Защо решихте да подкрепите инициативата?
Подкрепата на младите хора в България е сред основните направления в нашата стратегия за корпоративна социална отговорност. Съвременните деца живеят в паралелна виртуална среда, в която доминират интернет, телевизията и мобилните телефонни комуникации. Ролята на книгите все повече се смалява, а това може да има сериозни последствия в бъдеще. Четенето не развива единствено грамотността. То разширява кръгозора, увеличава словесния запас на детето, подобрява социалната и емоционалната му интелигентност. Инициативата „Забавното лятно четене“ на детския портал Az-deteto.bg преследва именно тези цели и затова ние я подкрепяме вече четири години. Като обществено отговорна компания, за нас беше удоволствие и дълг да подкрепим една толкова хубава инициатива, която насърчава четенето, но не обръща гръб на новите технологии.
Кампанията се базира на онлайн читателски дневник, в който всяко дете отбелязва книгите, които е прочело. В края на кампанията се обявява победител, избран сред децата прочели най-много книжки. За победителите и за библиотеките, които сме посетили, сме подготвили стотици награди. Приканвам всички да се присъединят и да се убедят сами.
Защо е важно да инвестираме в детското образование?
През по-голямата част от историята обществата са се конкурирали за територии и ресурси. Днес те се надпреварват да привличат таланти – най-ценени са високообразованите, квалифицирани и иновативни специалисти. В този смисъл инвестицията в нашите деца е най-доброто вложение в бъдещето на България и на нас самите. В интерес на цялото общество е децата да четат, а библиотеките и читалищата да съществуват и да се развиват, за да насърчават любовта към четенето.
Какво е за вас да сте част от „Забавното лятно четене“?
Това е една инициатива, която носи радост и удовлетворение на всички в ЧЕЗ. Нашите мениджъри и служители също са родители и вярват, че е техен дълг и призвание да помогнат с каквото могат за развитието на българските деца. Лично мен общуването с децата ме зарежда с положителни емоции. Няма нищо по-хубаво от това да си заобиколен от будни и любознателни малчугани, които се забавляват докато учат.
Разкажете ни за другите образователни инициативи, които ЧЕЗ България подкрепя?
Както вече споменах, образованието заема приоритетно място в нашата политика за корпоративна социална отговорност. В края на 2012 година стартира инициативата на ЧЕЗ в подкрепа на българското средно образование „Стани стипендиант на ЧЕЗ“. След проведен конкурс ние предоставихме стипендии на 10 ученици от 12-ти клас от пет професионални гимназии в Западна България за втория срок на учебната 2012/2013 година.
Вече се превърна в традиция всяка година съвместно със сдружение „Духовно огледало“ да провеждаме конкурс за деца таланти. Темата на последния проект беше „Да бъде светлина“. През миналата година ЧЕЗ осъществи програма за целеви дарения на читалища в Западна България. Нейната цел е да съхрани и днес важната роля на читалищата – да провокират у хората интерес към четенето и да градят национално самосъзнание. В нашите образователни инициативи не сме забравили и най-малките членове на обществото. През тази година проведохме образователна кампания сред третокласниците на територията на Западна България, за да ги информираме как разумно, отговорно и най-вече безопасно да използват електроенергията. В проекта си партнираме с Министерство на образованието и науката.
Вашият съвет към родителите – как да стимулират децата да четат?
Родителите трябва да помогнат на детето си да заобича книгите от най-ранна възраст. Техният пример е много важен. Децата, които виждат родителите си с книга в ръка, са по-склонни да развият любов към четенето. Също така е хубаво децата да израснат, заобиколени от книги. Много семейства в България подценяват ролята на домашната библиотека, особено в ерата на интернет, когато огромен обем информация, а и стотици литературни творби, са само на няколко клика разстояние. Аз съм от хората, които смятат, че книгата не бива да губи физическата си форма и въздействие. Рафтовете, отрупани с книги, оказват невидимо влияние върху будното детско съзнание, приканват детето да се пренесе в един друг свят. Събуждането на интереса към книгите не бива обаче да става насилствено и да се възприема като досадно задължение. Това може да отблъсне младите читатели. Убедете децата си, че четенето може да бъде истинско забавление, по-вълнуващо и от игрите. Подарявайте им книги, водете ги в книжарници и библиотеки. Оставете ги сами да изберат книгата, която да прочетат, дори тя да не е в училищния списък за лятото.
Любимата ви детска книга е?
Трудно е да се спра на една-единствена. Навремето четях всякакви неща – приказки, разкази, детски романи. Много харесвах „Хвърчащата класна стая“ на Ерих Кестнер, а „Братята с лъвски сърца“ на Астрид Линдгрен е първата книга, която ме разплака. Спомням си, че обичах да прелиствам изданието на „Андерсенови приказки“ заради прекрасните цветни илюстрации. И до днес препрочитам очарователната и трогателна история на „Малкият принц“ на Екзюпери.