Снимка: photl.com
За повишаване на интереса към четенето и книгите у децата, е необходимо да се създаде любопитство у тях, процес, в който е нужно да се обединят институции, училища и родители. Това е един от основните изводи от проведената вчера, 27 май, кръгла маса „Четене с разбиране – път към развитие на образователни умения“, с която беше открита превърналата се вече в традиция кампания „Забавното лятно четене“, на медийна група Investor и сайта Az-deteto.bg.
В кръглата маса взеха участие представители на всички ключови за образователния процес институции и организации: Министерство на образованието и науката, Столичен общински съвет, библиотеки, университети, училища и неправителствени организации от сектора, както писатели, учители и родители.
Те обсъдиха какви са съвременните практики и подходи, които да бъдат въведени, така че да се създаде интерес у децата към четенето, което е в основата на грамотността и на изграждането на образователните и комуникационните им умения.
Акцентът на кръглата маса падна върху няколко основни проблема – образователната система в България, която е нужно да говори на разбираем за съответната възраст език, а не с академични и тежки текстове; ролята на учителите в процеса на разбиране на книгите и текстовете и личният пример на родителите към децата в семейството.
Г-жа Красимира Александрова, гл. експерт дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“ в МОН, сподели, че в учебните програми по български език и литература се отделя сериозно внимание на четенето с разбиране, както и на различните видове текст, от който се извлича информация.
Според проучване, направено сред всички учители за това какво и кога да се изучава в различните класове, 100 процента от тях подкрепят настоящата образователна система. Според поета и преподавател Марин Бодаков, такова поведение от страна на учителите се определя от науката психология като „заучена безпомощност“.
Детската писателка Весела Фламбурари изказа своето мнение, базирано на проучване на PISA сред ученици от 4 клас, което показва, че децата предпочитат художествена литература. Според нея, това създава емоции, представя живота по един истински начин и помага на децата да изградят отношение към книгите чрез игра.
Учене чрез игра и игра чрез учене – това бе основният извод, до който стигнаха участниците в кръглата маса. Нужно е съдействието на институциите, промяна и внедряване на нови работни практики, както и подкрепа и специално внимание от страна на родителите, за да може да има реална промяна в нагласите на децата към четенето.
Андреа Белафи, представител на Гьоте институт, даде конкретни добри практики и примери от дейността на института. Тя представи материали, които подкрепят основната методика на създаване на нови умения у децата чрез книгите и четенето. Показа и идеен метър, който определя типа и заглавията на книгите според височината/ годините на детето.
Добри практики и примери от конкретни инициативи споделиха и преподаватели от „Заедно в час“, представители на регионалната библиотека в Цариброд, Сърбия, както и представители на Академика. бг.
Мария Янкова от UNICEF България сподели интересни данни за предпочитанията на децата – 70% от момчетата казват, че предпочитат да прекарват времето си в спорт и игра, докато 50% от момичетата биха избрали книга за свободното си време. Тя обясни, че е важно да се съобразим с променената среда и комуникационни канали, както и да ги използваме като инструмент за насърчаване на четенето, което както и доц. Милена Цветкова допълни, е четене, независимо от носителя. Четенето с разбиране лежи в основата не само на образователните умения и възможността децата по-лесно да възприемат литературните произведения, а и в основата на техните умения да комуникират пълноценно със заобикалящата ги среда.
За да се провокира истински интерес сред децата в посока четене и книги, е необходимо те да се насърчават и емоционално да се свързват с този процес още от най-ранно детство като се започне от семейството. „Четенето е неестествена дейност за нашата рецептивна система, затова е необходимо специално усилие, което да се положи в тази посока“, обясни доц. Милена Цветкова.
Кампанията „Забавното лятно четене“ се осъществява с любезното съдействие на ЧЕЗ – България, в партньорство със Столична библиотека, Българска библиотечно-информационна асоциация, Заедно в час и с подкрепата на UNICEF.
Медийни партньори на събитието са Bulgaria ON AIR, БНР, Dnes.bg, Az-jenata.bg, Teenproblem.net, Az-cheta.com, Detskiknigi.com, Национална мрежа за децата, www.namama.bg и KIDS Programata.