Roxette се прочуха още през април на вече далечната 1989, когато първият им сингъл “The Look” удари Тop 10 във Великобритания. Това стана само една от многото велики поп-рок песни, написани от Пер Гесле и Мари Фредриксон и първият от общо 19-те техни хита с огромен успех на Острова. Песни като “Dressed for Success”, “Joyride” и “Listen To Your Heart” са станали вечни поп класики. Кой може да забрави “It Must Have Been Love”, номер 3 в класациите и включен в саундтрака на най-романтичния касоразбивач на 90-те Хубава жена?! През 2005 Пер Гесле беше награден от Американската музикална издателска организация за 4 милиона ефирни излъчвания на “It Must Have Been Love”. 4 милиона завъртания и то само в щатските радиа, което е равно на 36 години нон стоп еърплей! Тази есен “Listen To Your Heart” е на път да повтори този успех с 3 милиона излъчвания.
За да отпразнуват своята 20 годишнина, ROXETTE издават “A Collection Of Roxette Hits: Their 20 Greatest Songs”. Албумът с най-доброто от шведското дуо излезе на българския музикален пазар. В DVD версията са включени клиповете на всички песни с изключение на съвсем новите сингли “One Wish” и “Reveal”.
През 2002 Roxette бяха разтърсени от лична трагедия, когато Мари Фредриксон получи диагноза за рак. След усилено лечение и рехабилитация, сега Мари е напълно възстановена и постепенно се завръща към музиката.
ROXETTE – Шведското дуо, което покори света...
Мари Фредриксон е родена на 30 май, 1958, а Пер Гесле на 12 януари, 1959. за първи път се срещат в родния си град Халмщад през лятото на 1977. Пънк настроението “направи го по свой начин”, което витае тогава, посява семенцата на всичко, което ще разцъфне като Roxette.
В онези дни Халмщад е спокойно градче с обичайната за 70-те безработица. Компаниите затварят, служителите се оказват излишни. Какво да измислят да правят двама тийнейджъри, на които им е омръзнало от училището? Поотделно и двамата решават да вложат енергията си в единствената светлина в живота си – музиката.
В юношеския период Пер е аутсайдер. Докато съучениците му ритат футбол и карат мотопеди, той си стои сам вкъщи, слуша радио и плочи. Не може да свири на никакъв инструмент, нито познава нотите, но започва да съчинява песни в главата си. Мелодии, преходи, аранжименти – всичко това е само в главата му, но е толкова ясно, че може да го изсвири отново и отново във въображението си.
И докато Пер се учи как да пише поп песни, Мари изучава как може да използва гласа си по всички възможни начини.
Като дете Мари Фредриксон се промъквала в банята сутрините през уикенда, докато останалите от семейството все още спели. И там, където акустиката била най-добра, започвала да пее и да събужда всички със своите арии, вдъхновени от радиото. Също така обичала да припява заедно с Ела Фитцджералд.
Когато Roxette се ражда през 1986, парченцата на пъзела се подреждат: двамата са абсолютно различни, но си пасват идеално. Пер Гесле: “Първият път когато видях Мари, тя имаше наистина много дълга коса и тракаше по едно пиано Fender Rhodes. Бяхме като от различни светове. Аз живеех с майка ми, пишех си композиции, слушайки радио.” За щастие тези различия стават съставките, които правят от Roxette уникално поп дуо.
Каква е тайната? Коя е запазената марка на песните им? Клише ли е да сравняваме шведските поп групи с ABBA? Но в случая с Roxette съвпаденията са прекалено очевидни, за да не се споменат. Когато през 1974 ABBA се представя пред света, всичките четирима от групата вече са утвърдени звезди в Швеция. От 1964-69 Бени Андерсон е член на The Hep Stars, една от най-популярните шведски рок банди. По същото време Бьорн Улфус е много успешен като част от фолк групата Hootenanny Singers. Агнета Фелтског и Ани-Фрид Лингщад са известни соло артисти. Агнета има своя първи хит в Top 10 в Швеция през 1968, а Ани-Фрид през 1969.
Подобно, Пер Гесле и Мари Фредриксон са вече установени като имена в Швеция много преди да създадат Roxette. Пер Гесле е фронтмен на петорката Gyllene Tider, най-успешната шведска поп група за периода 1980-82. Няколко години по-късно, през 1984, Мари Фредриксон прави своя пробив като соло изпълнител в Швеция с албуми, в които доминират баладите.
В песните също има връзки между ABBA и Roxette. Когато слушаш крайния резултат и аранжиментите, очевидно е, че и двата продукта са повлияни от американския и британския поп. Под повърхността на мелодията се усеща въпреки това определено меланхолично настроение, толкова специфично за шведската музика, което може да бъде проследено назад до традиционната музика с цигулка. И този звук е съществена част от шведския ефир, когато Пер и Мари са деца.
Пролетта на 1986 Пер и Мари решават да запишат сингъл заедно – “Neverending Love”. Наричат се Roxette и това е началото на невероятната им, вече 20 годишна кариера!
Roxette са продали над 45 милиона албума и 25 милиона копия сингли от международния си дебют през 1989 до сега. По време на многото си световни турнета Roxette са посетили всяко кътче на планетата и са пели на живо пред повече от два милиона души.
Техни парчета са заставали начело на абсолютно всички класации в света, включително Billboard Hot 100, където са имали 4 първи места за: “The Look”, “Listen To Your Heart”, “It Must Have Been Love” и “Joyride”. Още повече, две техни песни са достигнали и номер 2 в същия чарт: “Dangerous” и “Fading Like A Flower (Every Time You Leave)”.
През 2005 Пер Гесле беше награден от Американската музикална издателска организация за 4 милиона ефирни излъчвания на “It Must Have Been Love” от саундтрака на класиката Хубава жена. 4 милиона завъртания и то само в щатските радиа, което е равно на 36 години нон стоп еърплей! Статистиката показва, че парчето все още е толкова популярно, че винаги има поне 2 американски радио станции, които да го въртят. Трудно е да се намери по-добро определение за евъргрийн.
“Listen To Your Heart” ще донесе още една престижна награда за Пер тази година, отново от Американската музикална издателска организация – заради 3 милиона излъчвания в ефира! И Roxette не са известни само в Щатите, но и в Европа и Южна Америка. По целия свят 17 от песните им са били хитове в Top 10 – впечатляващ рекорд.