“И какво от това?” се пита така наричаният Стар свят, за разлика от новите територии като Китай и Япония, които ентусиазирано прегръщат идеята за краткотрайното празнуване на едно некомплицирано вино “за момента”.
Една от най-успешните маркетингови стратегии на миналия век е вече минало, поне в Европа. Продажбите на Божоле Нуво във Франция са се сринали с 50% през изминалите 10 години, а тези в някогашния ключов пазар Великобритания – с 30% само през 2004 и продължават пътя си надолу.
Стара песен ли е Божоле Нуво? Не навсякъде. То си остава популярно в Япония; в Китай е последен крясък (но там това е така с повечето вина напоследък), където продажбите бележат скок от 60% само от миналата година насам; в САЩ дори се забелязва ренесанс на добрите чувства към него след кризата с вноса на френски вина през 2003г. заради войната с Ирак. По големите европейски пазари – Германия, Швейцария, Белгия, Франция и Великобритания – Божоле Нуво също ще бъде консумирано в не малки количества през следващите няколко дни, но очевидно истерията покрай това събитие е преминала. Във Франция Божоле традиционно е напитка, която да споделиш с приятели; непретенциозен повод да се видите и повеселите заедно. Собственици на барове в Париж се оплакват, че тази година французите като че ли не са в особено приятелско настроение.
У нас по-големите вносители и търговци на вино внасят Божоле Нуво за днешния ден от няколко години насам, с което като че ли се опитват да върнат един заминаващ влак, на който и България да се качи, било то и за една гара. Те сами ще преценят дали усилията да обяснят на не особено грамотния ресторантьорски бранш какво точно представлява това вино с невъзможен за четене етикет си струват. Истината е, че това младо вино, произведено по специфична технология от сорта Гаме в Южна Бургундия, макар и силно плодово е също толкова подвластно на реколтата, колкото всяко едно произведено по традиционен начин вино и че някои от реколтите на Божоле Нуво през изминалите години са доста слаби. Името му освен това беше замесено в няколко скандала през изминалите години (Vinoto.com писа за един от тях, касаещ Жорж Дубьоф).
Съществува разлика, и то съществена, между Божоле Нуво, Божоле и Божоле Гран Крю (често с обозначено име на конкретно населено място). За разлика от Нуво, което трябва да бъде изпито до март следващата година, Божоле Гран Крю е съвсем различно, сериозно вино, което може да отлежава между 3 и 5 години, а някои апелации дори по-дълго.
Производителите на сериозни вина се оплакват, че създаването на международния бранд “Божоле Нуво” е представлявало краткотраен успех, който в края на краищата като бумеранг се е обърнал към тях. Те казват, че непостоянното качество на Божоле Нуво е накърнило репутацията на “по-старите” Божолета и че Божоле Нуво е превърнало техните вина в нещо мимолетно, продавано в продължение само на две седмици на смешна цена и след това забравяно. Звучи като призив за спасяването на истински стойностните вина от региона, на който докато азиатските пазари процъфтяват надали някой ще обърне внимание.
Наздраве!