Пазаруването като зависимост

28.11.2006г. / 10 19ч.
Аз жената
Пазаруването като зависимост

Не е тайна, че в съвременния свят доминира консуматорството.

Приехме, че сме част от масова култура в едно пазарно общество, в което всичко се продава и купува – работна ръка, женски крак, ум, програми, поданство, националност, идеи, политики, партии, държави.

В “Матрицата” ли сме? Излизали ли сме оттам?
В една или друга степен всички сме подложени на натрапчива потребност от покупки. Статистиката посочва, че в Америка от подобна зависимост страдат 55 млн. американци и повечето от тях са жени. Непреодолимото желание за покупки често се сравнява със зависимостта при наркоманите. Това явление се нарича ониомания. То отвежда ониомана в магазина за поредната порция напълно ненужни предмети – това го успокоява за известно време и му дава възможност да почувства, че животът му продължава. Повече за този феномен може да узнаете от статията “Ширпотребност”.

Моловете – емоционалните лабиринти
“Искаме да се загубите!” – това са думи на дизайнера на един от най-големите молове в САЩ, казани при откриването му. Всъщност върху посетителите на т. нар. шопинг центрове въздействат доста психологически ефекти. За това какво е “тема”, “груеново пренасяне” и “атмосферика” – в статията “Молът – пазаруване, или приказка за Хензел и Гретел”.

Митовете за пола
Днес ние сме все по-толерантни към нестандартната полова ориентация. По повод на последните кинонагради “Златен глобус” агенция “Асошиейтед Прес” констатира, че хомосексуалността и транссексуалността са регистрирали своеобразен (филмов) триумф. И като оставим настрана бизнеса, шоуто и скандала, ще дадем думата на специалистите.

Извън мита за мъжко-женската ни същност (или може би именно поради него) битува теория за общото бисексуално предразположение на висшите животни и на хората. Интересни гледища в това отношение ще намерите в статията “Представките” на сексуалността – от всеобща психическа предразположеност до болест”.

Сезонните разпродажби. Жената в средна възраст. Психология на омразата. Синът на Владимир Висоцки – Никита, пред списание “Инсайт” и много други интересни теми... в новия брой на списанието.

Коментирай