Снимка: iStock
Всеки има своя списък със задачи. Няма значение дали списъкът е реален или стои само в главата ви, той съществува. Много често обаче този списък остава недовършен и това ни кара да се чувстваме зле, неорганизирани и непродуктивни.
Къде грешите със своя списък със задачи и как да станете по-ефективни и организирани?
Записвате си твърде много задачи
Според едно проучване на LinkedIn само 11% от запитаните споделят, че успяват да се справят с целия си списък от задачи до края на работния ден. Пренатоварването прави повечето хора непродуктивни.
Някои споделят, че когато имат много задачи за вършене се мобилизират и действат по-ефективно, но често резултатите говорят друго. Дори за момент да успеете да се справите с всички задачи, това неминуемо ще се отрази върху друг аспект от социалния ви или личен живот.
Когато мозъкът има твърде много задачи за разрешаване обикновено блокира, за да се самосъхрани. Затова не прекалявайте със списъка със задачи.
Не разделяте задачите си
Поставянето на отделните задачи в определени категории е много важно за ефективността и изпълнението им в определени срокове.
Когато ви се натрупат много ангажименти, подредете ги в категории. Преценете кои са в дългосрочен план и кои трябва да се приключат в най-кратки срокове. Така ще ви е по-лесно да мислите за изпълнението на задачите си.
Не сте достатъчно конкретни в описанието на задачите
Ако си поставяте двусмислени цели, няма как да ги постигнете. Ясното разграничаване и описание на задачите в голяма степен спомага за тяхното изпълнение.
Според специалисти по оптимизация на производителния процес, колкото по-ясно описани и обосновани са задачите, толкова по-лесно изплува решението им в главата на човек.
Не приоритизирате
Задачите трябва да бъдат винаги разделени на важни и второстепенни. Така няма да се чувствате като пиле в кълчища, когато сте затрупани с ангажименти. Измежду всички в списъка винаги има неща, които могат да почакат или да бъдат отложени във времето.
Това не означава, че няма да се справите – просто справянето ще дойде малко по-късно, но по-качествено!
Не очаквате неочакваното
Когато човек си вярва твърде много е склонен да лети в облаците. Така забравяте, че невинаги всичко зависи от вас. Има толкова много обстоятелства, които могат да нарушат плана. Всички те трябва да се вземат предвид, за да изпълните задачите си навреме и по подобаващ начин.
Винаги бъдете подготвени за неочакваното. Бъдете нащрек за непредвидени ситуации. Ако ги обмислите предварително, те няма да ви изненадат по груб начин, а това ще ви помогне да не се чувствате в безизходица.
Забравяте цялостната картина
Повечето хора работят в екипи, независимо дали са преки или косвени. В работата и ежедневието си зависим от други хора по един или по друг начин. Затова трябва да поставяме задачите си в контекста на цялото, ако искаме изпълнението им да е рационално.
Снимки: iStock