Потенциалът на децата може да се разгърне много повече, отколкото мислим

„Подсъзнанието може всичко при децата“ – Джон Кехоу, Нанси Фишер

01.03.2016г. / 08 53ч.
Аз жената
Корица: издателство "ИнфоДАР"

Корица: издателство "ИнфоДАР"

Мислите са най-могъщата сила в детската вселена. Ние искаме децата ни да имат добро самочувствие, положителни нагласи и да вземат мъдри решения. Това е очевидно. Не толкова очевиден е начинът, по който можем да го постигнем.

В училищната програма не са включени курсове по мислене. Ясното и целенасочено мислене е умение, което трябва да се усвои у дома. На родителите се пада отговорността да развият добри мисловни навици у своите деца.

Педагозите и детските психолози отдавна знаят, че самооценката, самочувствието и личностните характеристики се формират на ранен етап от развитието на детето. В тази книга са представени техники за развиване на силата на мисълта, които могат да бъдат усвоени още в ранна възраст и ще помогнат на децата да изградят благотворни нагласи и да посрещат уверено всички трудности и предизвикателства.

Най-красивата гледка на света е да видиш как едно дете върви уверено по пътеката на живота, след като си му показал посоката.
Конфуций

Можем да завещаем само две трайни неща на децата си. Едното е корени, а другото – криле.
Ходинг Картър

Нанси Фишер е магистър по предучилищна педагогика, с репутация на динамичен и иновативен преподавател, и е носител на множество награди. Тя работи в Канада и участва в международни инициативи, свързани с развиване на нови методи при обучението на деца. Понастоящем Нанси Фишер представя програмата „Силата на мисълта за деца“ в началните училища и споделя своите знания, опит и заразителен ентусиазъм с деца, родители и учители по целия свят.

Джон Кехоу печели световно признание заради новаторската си работа в областта на силата на мисълта. През 1978 г. той започва да преподава разработена от него програма, която има феноменален успех по целия свят, а бестселърът „Подсъзнанието може всичко“ от години оглавява класациите в много страни. Джон Кехоу ни предлага стратегия от техники, които ще ни помогнат да постигнем желаните промени в личен и професионален план, като използваме силите, които се крият в самите нас.

Увод

Като учител съм посветил почти трийсет години от живота си на изследвания, изнасяне на лекции и писане за силата на съзнанието. През 1987 г. написах книгата „Подсъзнанието може всичко“, която се превърна в международен бестселър, от който се продадоха над милион копия. Десет години по-късно издадох ново, преработено и допълнено издание.
Писането на бестселър е уникално преживяване и аз горещо го препоръчвам на всички. Не само защото е кариерен успех и се отплаща както финансово, така и емоционално, а и защото ще достигнете до голям брой хора – именно този аспект е най-вълнуващ за мен. Благодарение на безбройните интервюта по телевизията, радиото и в пресата, имах рядката възможност да споделя възгледите си и вярата си в човешкия потенциал. Разбрах, че ключът, чрез който можем да открием дарбата у всеки от нас, е впрягането и използването на силата на човешкия ум.
През първите ми години като преподавател поставях акцента върху обучението на възрастни, но скоро стана ясно, че от тези практики може да се облагодетелства още една част от нашето общество. Родители и учители редовно ме питаха: „Как да научим и децата да използват силата на мисълта си?“.
Макар да изглеждаше очевидно, че включването на тези практики в образованието на децата им осигурява значително предимство, въпросът за разработването и прилагането на подобна програма си оставаше предизвикателство. Както често се случва, оказа се, че за привличането на нужните хора, които да развият това начинание, е изключително важна синхро-ничността. През следващите няколко години срещнах три групи педагози, които независимо едни от други и чрез методите и техниките от книгата ми „Подсъзнанието може всичко“ бяха решили да обучават малки деца на силата на мисълта. Карла Хеслъп и Клер Маккормик основаха програмата „Позитивен старт“; Шарин Деверо Блум и съпругът и Пол Блум създадоха курса „Нови хоризонти“, за да помагат на малки деца и тийнейджъри, а Нанси Фишър, съавторът на тази книга, допринесе много за създаването на програмата „Силата на мисълта за деца“. С тези талантливи и отдадени хора успяхме да представим програмата си пред обществото и тя пожъна голям успех.
Докато работехме по програмата, установихме, че самооценката, куражът и положителните качества не бива да бъдат оставяни да се развиват самостоятелно у децата, а трябва да се окуражават и запечатват чрез техниките за сила на мисълта. Заключихме и че ще бъдем по-добри родители и преподаватели, ако използваме въпросните методи. Тези прости, но революционни техники могат и трябва да бъдат преподавани на децата от най-ранна възраст, а редовното им прилагане значително ще подобри развитието им по много позитивен начин.
Моят съавтор Нанси Фишър е работила като възпитател на деца в предучилищна възраст и като учител в началния курс в продължение на двайсет години, освен това е майка на две дъщери и много иновативен и уважаван педагог. Нейната отдаденост на проекта и необикновената и способност да извлича най-доброто от децата са сред причините програмата „Силата на мисълта за деца“ да стане толкова успешна.
Тази книга е създадена с обич и е кулминация на многогодишен опит. В нея са включени историите на деца, родители и учители, които следват тази програма. Такива истории не се откриват трудно; трудно беше да подберем от всички, получени през годините.
Програмата, която описваме на тези страници, се прилага вече над десет години в обучението на хиляди деца по цял свят. Целта на книгата ни е да споделим своя опит и да променим света – дете по дете. Ако тя помогне за постигането на тази цел, значи сме свършили чудесна работа.
Джон Кехоу

Човечеството дължи на децата най-доброто, което може да даде.
Думи, изречени на откриването на сесията на ООН за гласуване на Декларацията за правата на детето

Да преподаваш силата на мисълта

Мислите са най-могъщата сила в детската вселена. Ежедневните мисли на децата оказват влияние върху всеки аспект от техния живот. Нагласите, изборите, характерът им и личността, в която ще се превърнат, са все продукти на начина им на мислене.
Ние искаме децата ни да имат положителни нагласи, да взимат мъдри решения и да са с добро самочувствие. Това е очевидно. Не толкова очевиден е начинът на постигането му. В училищната програма не са включени курсове по мислене. Ясното и целенасочено мислене е умение, което трябва да се усвои у дома. На родителите се пада отговорността да развият добри мисловни навици у своите деца.
Доскоро малцина бяха чували или разбираха науката за силата на мисълта. За щастие вече не е така. Днес, в началото на двайсет и първи век, силата на мисълта е уважавана практика, използвана ежедневно от милиони хора. Днешните медии – популярни списания, телевизионни документални филми или научни издания, като The New England Journal of Medicine, изобилстват от материали, които възхваляват ползите от тренирането на ума. Известни спортисти като Тайгър Удс и Майкъл Джордан споделят как умствените тренировки допълват физическите, и то със значителни резултати. Известни личности от шоубизнеса като Арнолд Шварценегер и Джим Кери говорят пламенно за онова, което са постигнали благодарение на силата на ума. Вече е всеизвестно, че ако се практикуват редовно, техниките за сила на мисълта, като визуализация и утвърждаване, подобряват представянето.
И все пак въпреки цялото това внимание практикуването на силата на мисълта се пренебрегва от вероятно най-влиятелния сегмент на нашето общество – родителите. По някаква причина родители и учители пропускат да забележат, че онова, което работи толкова успешно при възрастните, може да се адаптира и преподава и на децата. Всички са приели, че силата на мисълта е практика за възрастни и децата не могат да разберат тези методи и да ги използват. За щастие това не е така. Децата не само лесно възприемат техниките на силата на мисълта, но и постигат големи успехи чрез тях.
През последните десет години преподаваме уникалната програма „Силата на мисълта“, представена в тази книга, на хиляди деца от всички възрасти. Резултатите са трайни и забележителни. Потенциалът на децата се разгръща и развива по начини, които дори не очаквахме в началото. В тази книга са разказани техните истории. Надяваме се, че като споделим опита им, ще почувствате вдъхновение да последвате този път с вашите деца.

Моите мисли са истинска сила!

Мислите като енергия

„Силата на мисълта“ е основана на научното откритие, че най-чистата и дълбока есенция на всичко е енергия. Стените на дома ви, дрехите, които носите, и книгата в ръцете ви на най-основно ниво представляват вибрираща енергия. Нашите мисли също се състоят от тази енергия и сами по себе си са мощни сили. Мисълта винаги се опитва да добие форма, тя винаги търси израз, винаги иска да се прояви в своя физически еквивалент.
Нашите мисли могат да бъдат сравнени с огнени искри. Макар че съдържат есенцията и потенциалната мощ на пламъка, те проблясват и бързо изчезват. Траят само няколко секунди. Поради това единичната, не-подкрепена мисъл може да не изглежда особено мощна сама по себе си. Чрез повторение нашите мисли могат да се концентрират и насочат, а силата им да се увеличи многократно. Колкото повече повтаряте една мисъл, толкова повече енергия и мощ генерира тя, ре-зонира във вас и привлича от външната реалност обстоятелствата, които съответстват на образите, които поддържате. Това, което ни се случва, е пряко свързано с мислите ни. Щом го разберем, можем да поощрим децата си да работят творчески със своите мисли по забавен и систематичен начин.
Педагозите и детските психолози отдавна знаят, че самооценката, самочувствието и личностните характеристики се формират на ранен етап от развитието на детето. Но никой не разбира достатъчно добре, че практиките за сила на мисълта, усвоени в ранна възраст, могат драстично да подсилят положителните страни в живота на едно дете, като увеличат способността му да функционира уверено в своята среда.

Нека да е просто

Преподаването на силата на мисълта на деца не е по-различно от преподаването на всяка друга дисциплина. Трябва да познавате материята и да я представяте ясно и ентусиазирано. И най-вече – с търпение. Опитът да „вмъкнете“ тези уроци в минутите преди да хукнете за работа най-вероятно ще доведе до отрицателно, а не до положително преживяване. Ако отделите време и място за „уроците“, техниките ще бъдат забавление – може би най-ефективният елемент в обучението на деца, особено при по-малките.
В нашата програма се използват четири основни техники: утвърждаване, визуализация, признание и елиминиране на негативите. Чрез практикуването им децата ще осъзнаят и изпитат силата на своите мисли. Всяка техника е обяснена подробно в следващите глави.

Разпознаване на „обучителните моменти“

Техниките на силата на мисълта, описани в тази книга, могат да бъдат усвоени дори в най-ранна възраст. За да са най-ефективни, следете за появата на така наречените от педагозите „обучителни моменти“.
Навиците, придобити в детството, не просто имат значение, те са в основата на всичко.
Аристотел
Това са онези мигове, когато детето е най-внимателно, готово да слуша и узряло за следващата стъпка, насока или частица информация, която ще разпали прозрение или действие.
Без съмнение сте забелязали, че биологичният часовник на децата е различен от този на възрастните. Всеки родител, който е бил събуждан от жизнено четиригодишно дете в шест сутринта, знае много добре как кипят от енергия децата в този час. Много деца в предучилищна възраст са съвсем бодри и жадни за стимулация, когато се събудят сутрин. Ако все пак се бавят с обличането за училище, то е по-скоро заради различни разсейващи фактори около тях (или потъване в собствените им мисли), отколкото заради сънливост. Разговор за сънищата на закуска може да се окаже трамплин към въвеждане на визуализациите.
Планирането на деня може да доведе до обсъждане на утвърждаването. Времето преди лягане или следобедната почивка предоставят отлични възможности за признание, най-вече защото много деца в училищна възраст естествено ще изберат тези моменти, за да се „разтоварят“ от деня, и вероятно дори ще споделят с вас страховете и тревогите си.
Обучителните моменти могат да изникнат, когато най-малко ги очаквате – по време на пътуване с кола или докато чакате на опашка в банката. Наблюдавайте кога детето ви е най-възприемчиво, тъй като това са ценни обучителни възможности.

Постоянство

Може да се наложи децата ви да упражняват една техника няколко пъти, преди да схванат напълно как действа и да видят резултати. Друг път положителните промени ще се случат почти веднага, а това винаги е въодушевяващо. По-често обаче са нужни дни, дори повече от седмица изпълняване на техниките, преди да забележите някаква разлика. Тъй като упражненията са забавни и приятни, обикновено децата с готовност ги практикуват, докато постигнат резултати. Накрая, когато вече имате успехи, дори най-несигурното дете ще се чувства по-уверено.

На книжния пазар от 25 февруари 2016 г. 
Обем: 192 стр. Издателство: ИнфоДАР 
ISBN 978-954-761-570-0
Корична цена: 13 лв. Прочетете още:

Коментирай