Пазар на труда 2007

10.01.2007г. / 09 07ч.
Аз жената
Пазар на труда 2007

Три пъти се е увеличил броят на обявите за работа в ЕС през 2006 година
През 2007 година ще се задълбочи липсата на квалифицирани кадри на пазара на труда. Липсата ще е добре изразена при специалистите и с висше и с по-ниско образование.

Основните причини за това са: растеж на икономиката и разширяване на вече работещите предприятия; нови чужди и български инвестиции; големи инфраструктурни проекти; миграция на специалисти към ЕС.

Най-характерно за пазара на труда през 2006 беше създаването на т. нар.“Пазар на кандидата”. Това е ситуацията, в която кандидатите избират фирмите и условията на наемане поради все по-задълбочената липса на квалифицирани кандидати. Този процес започна още през 2004 година в София, в края на 2005 се наблюдаваше и във Варна и региона, а през 2006 се задълбочи и обхвана Пловдив, Габрово, Стара Загора и т.н.
“Пазарът на кандидата” ще е характерен и за 2007 година. Преки резултати са по-високи нива на стартово заплащане и увеличаване на заплатите и бонусните пакети във фирмите с цел задържане на персонала.
Очаква се това увеличение на заплащането през 2007 да надмине 20%. Друга характерна особеност на пазара е силното увеличаване на броя на новите чужди инвеститори, особено след обявяване на присъединяването на България към ЕС. Това, иначе положително явление, увеличава конкуренцията при привличането и наемането на кандидатите за работа.
През 2007 стартират и няколко големи инфраструктурни проекта, за които ще има нужда от голямо количество специалисти, а това ще доведе до допълнително изостряне на липсата на кадри в съответните сектори.
Повишава се интересът към български специалисти от фирми, работещи в страни – членки на ЕС. През 2006 година ръстът на обявените позиции беше 3 пъти. След приемането на България и отпадането на формалните бариери за започване на работа, веднага беше регистриран ръст на обявите за свободни позиции в рамките на ЕС.
Свободните места са най-често за страни от бившия източен блок – Чехия, Словакия, Полша, които сравнително скоро се сблъскаха със същия процес.
Традиционно най-голямо количество обяви има за инженерни (особено ИТ) кадри и квалифицирани работници.

JobTiger е представител за България на двете най-големи в света мрежи от сайтове за търсене и предлагане на работа – Monster/Jobpilot и CVO Group.
Дългосрочно за подобряване на пазара на труда ще помогне и по-близката работа на бизнеса с образованието и въвеждане на кариерното консултиране не само във висшите, но и в средните училища. Този процес започна през 2005 година и в него значителна роля играят JobTiger и създадената специално за целта Фондация на бизнеса за образованието.

Положителен ефект на фирмено ниво е, че все повече компании и най-важно – все повече български фирми започват да обръщат внимание на създаването и развитието на отдел “Човешки ресурси” и на започване на реални действия с цел задържане, обучение и развитие на персонала.

Коментирай