Снимка: istock
Да сме продуктивни в работата си е ценност, която всеки шеф би оценил. Това качество е полезно и за самите нас, тъй като намалява стреса от хаотичния начин на работа, който се натрупва в психиката и телата ни.
Ако работим за себе си продуктивността ще ни е още по-необходима, защото от това зависи успешността на проекта, с който сме се захванали.
Но понякога е толкова трудно да се концентрираш и да събереш мислите си. Крайни срокове, объркани планове, срещи, ангажименти, интернет, телефони, социални мрежи, телевизия – всичко това внася пълен хаос в работния процес. Като добавим и обстоятелствата, които не зависят от нас, но объркват работата ни, ужасът е пълен.
Как да се справите с хаоса и да повишите продуктивността си?
Канализирайте вниманието си и се концентрирайте
Звучи лесно на пръв поглед и всички го знаем много добре, но не го правим. Опитайте да се абстрахирате от шума в офиса. Слушайте приятна музика – такава, която ви успокоява. Ако песни с текст ви разсейват и ви карат да си пеете заедно с текста, пуснете си инструментални парчета.
Изключете телефона си. Излезте от профила си в социалните мрежи. В първия момент ще ви е дискомфортно, но ще се убедите колко по-концентрирани сте. Ако работите от вкъщи изключете и телевизора.
Колкото повече неща се случват около нас, толкова по-затормозен е мозъкът. Така и продуктивността се намалява, а нивата на стрес скачат.
Определете си ясни цели
Ясните цели трябва да са съобразени с реалните ви възможности. Не си поставяйте неосъществими цели, които влизат в сферата на мечтите. Първо трябва да сте наясно с вашите собствени възможности, а след това и с периодът, в който можете да се справите със задачите си.
Тествайте възможностите си
Най-добре е да работите онова, което харесвате. За съжаление малко хора имат това щастие. Все пак нищо не ви пречи да тествате възможностите си и да проверите в коя област сте най-добри. Така ще сте и по-продуктивни. Не правете грешката да се примирявате с работа в област, която по никакъв начин не импонира на интересите и талантите ви.
Въведете ред в ежедневните задачи
За да се справите с хаоса и да сте по-продуктивни, подредете ангажиментите си в тефтер по дати и часове. Много хора не го правят, въпреки че знаят, че това е единственият добър начин. Няма значение дали ще използвате хартиен тефтер или електронен органайзер – важното е да въведете ред!
Взимайте си нужните почивки през работния ден
Ако седите по цял ден на бюрото и тънете в работа продуктивността ви ще продължава да спада. Но ако разсейвате съзнанието си с почивки, приятни занимания, бързи разговори с колеги или кратки 5-минутни разходки, ще бъдете многократно по-продуктивни.
Това е така, защото мозъкът има нужда от презареждане на батериите с нещо коренно различно, за да се съхрани и да повиши креативността си.
Снимки: istock