Кой?
През 2006 г. основните източници на средства за социални инициативи са:
Благотворителни фондации – по-активна роля запазват благотворителните фондации с външно финансиране (основно от Англия, САЩ, Холандия), но нараства ролята на местните благотворителни фондации.
Бизнес компании – корпоративните социални инвестиции продължават да нарастват (увеличението е близо 20% в сравнение с 2005 г.). Макар и бавно се увеличава броят на компаниите, които разглеждат подкрепата за обществото като прагматичен акт и вземат мотивирани, а не емоционални решения за своята обществена дейност
Сравнително нови участници в това поле са публичните български институции (общини и министерства), които все по-често предоставят средства от местния и национален бюджет за социални каузи на конкурсен принцип – напр. Столична община.
Активни дарители продължават да бъдат политическите партии като най-често се срещат акции на Атака и ГЕРБ
Физически лица, които участват в обявени акции за набиране на средства или активно търсят възможни получатели на сума, отделена за благотворителност
Кога?
Една пета от даренията са реализирани през месец декември във връзка с коледните празници. Около 60% даренията са се реализирали през втората половина на 2006 г.
Къде?
Благотворителните фондации и публичните институции предоставят средства основно на неправителствени организации, университети и други академични институции, творци, студенти и др. Увеличава се интересът към подкрепа на културата и изкуството (близо 30% от всички обявени програми през втората половина на 2006 г.), което представлява значително нарастване в сравнение с началото на 2006 г. Увеличава се и предоставената подкрепа за опазване на околната среда.
Бизнес компаниите предпочитат да подпомагат директно училища, болници, културни и религиозни паметници. В сравнение с началото на 2006 г. намаляват бизнес средствата, които се насочват към детски домове.
Какво?
Минимум 23 000 000 лева като финансови средства и близо 4 млн. лв., дарени в храни, дрехи и стоки. Сред бизнес компаниите и гражданите значителна част от подкрепата (близо 30%) продължава да бъде предоставяна под формата на храна, дрехи и стоки.
Как?
През 2006 г. даренията, предоставени чрез SMS са се увеличили близо два пъти.
Защо? или Какви са тенденциите?
– Увеличават се системните и еднократни дарения, направени от българи в чужбина
– Публичните институции и политически партии все по-често се ангажират с прояви на милосърдие.
– Увеличават се случаите на самостоятелни кампании за набиране на средства за болни деца, независимо от вече установения Фонд за лечение на деца.
– Отбелязва се рязко увеличаване на даренията към физически лица, които намаляват данъчната основа и съответно дължимите данъци.
Български дарителски форум (БДФ) обединява благотворителни фондации и Клуб на корпоративните дарители. Основната цел на БДФ е да свързва, представлява и помага големите дарители в България. Годишно членовете на БДФ даряват близо 60% от всички средства, отделяни за благотворителност.