Терминът “гран при” – зает от конните състезания, се е появил за първи път в контекста на автомобилно състезание през 1900 г., проведено на пътя близо до По в югозападна Франция. Трасето обаче било във форма на затворена линия, която отвеждала състезателите от града и ги връщала обратно.
През 1906 г. гран при за автомобили на Франция, състояло се в повече от 12 етапа с трасе от 103, 188 километра (64, 120 мили) близо до Ла Манш, се смята за предшественик на днешните състезания гран при. Победител става Ференц Шиш, натурализиран французин с унгарски произход, който изминава разстоянието със средна скорост 101, 204 км/ч (62.887 мили в час) зад волана на неговото Рено AK – и тогава, както и сега, водещата френска компания е победител.
Терминът “гран при” постепенно придобива популярност и в средата на 20-те години на 20 век вече има множество прояви в рамките на един сезон. През 1925 г. ръководството на Международната асоциация на автомобилните клубове – предшественик на Международната автомобилна федерация (ФИА), създава световен шампионат за производители, но това начинание претърпява провал след сезона през 1927 г.
Серия титли от Европейския шампионат са присъдени през 30-те години на миналия век, но едва през 1950 г. официално се създава световният шампионат (само за пилоти). Този шампионат продължава и до днес, а през 1958 г. е добавен и световен шампионат за конструктори.
Календарът на Формула 1 се разраства постепенно. От седем състезания през 1950 г. броят на състезанията се удвоява в средата на 60-те години на миналия век, точно преди появата на значително спонсорство, основаващо се на реклами. Появата на спонсорството спомага за експанзията на спорта и през 1976 г. календарът вече включва 16 състезания.
В края на 70-те години този спорт започва да привлича все повече редовни телевизионни репортажи и преди началото на следващото десетилетие става най-важното телевизионно събитие в неделя следобед в цял свят. През последните години броят на състезанията отново започна да расте, тъй като развиващите се страни строят нови съоръжения и създават все по-благоприятни условия за моторните спортове.
Най-напрегнатият сезон на Формула 1 от началото на съществуването й е 2005 г., когато Фернандо Алонсо и Рено помитат конкурентите си и грабват два пъти титлата на Формула 1 след 19 състезания на пет континента за 224 дни.
Според предишните правила пилотите можеха да добавят само определени точки към крайния резултат, но това е променено през 1991 г. и днес всяка точка е от съществено значение. От 2003 г. най-добрите осем финалисти във всяко състезание трупат точки на база 10-8-6-5-4-3-2-1 – система, която оценява едновременно постоянството и успеха.
В три от последните четири сезона поне една световна титла се е решавала преди последното състезание.
Спортът се ръководи от парижкия офис на ФИА (Международната автомобилна федерация), а президентът Макс Мозли е бивш състезател.
С всички права, свързани с рекламата, се занимава мениджмънтът на Формула 1, базиран в Лондон. Той се ръководи от Бърни Екълстоун, който доведе вече несъществуващия отбор Brabham до световния му успех в началото на 80-те години.
Тази информация за Формула 1 е осигурена от ING – глобална финансова институция, предлагаща банкови, застрахователни и пенсионноосигурителни услуги на повече от 60 милиона клиенти в над 50 страни по света.
В България ING обслужва над 800 корпоративни и над 270 хиляди индивидуални клиенти чрез ING Банк, ING Пенсионно осигуряване и ING Животозастраховане.