Вече близо половин век произведението на британския композитор и драматург Лайнъл Барт по безсмъртния роман на Чарлз Дикенс е с авторитета на първи най-успешен европейски мюзикъл.
Оливър е за втори път на сцената на Младежкия театър – през 1987 г. мюзикъла поставя режисьорът Андрей Аврамов. Днес, точно 20 години по-късно, отново се е захванал с трудния жанр.
Навремето театърът, режисьорът, художничката Екатерина Енева, актьорите Ицхак Финци, Искра Радева, Владимир Смирнов обират всички възможни български награди, салонът е препълнен няколко сезона подред, критиката е изпълнена със суперлативи.
Сега от онзи екип в основата на проекта са пак Андрей Аврамов и Екатерина Енева, няколко актьори в по-малки роли и, разбира се, Младежкият театър, забравил трудните бездомни години (преди 20 години “Оливър!” е игран на неудобната сцена на Студентския дом).
В многобройния екип на Андрей Аврамов наред с почти цялата трупа на Младежкия и гостът Тодор Колев в ролята на Фейджин са певците от Хора на Софийските момчета и танцьорите от Националното хореографско училище. В централните детски роли репетират Емил Угринов и Димо Дяков като Оливър и Ясен Атанасов и Георги Стойков като Доджър.
Музикален педагог е Румен Цонев, а хореограф Радослав Радев.
Оливър на световната сцена
“Приключенията на Оливър Туист” е едва вторият роман на Дикенс, който му носи изключителен успех през 1838 г. Изпитанията на 10-годишното очарователно момченце в мрачното, тъжно и жестоко сиропиталище, сред бездомните джебчии в бандата на знаменития мошеник Фейджин и в подземния свят на проститутката Нанси и убиеца Били не прекършват неговата жажда за обич и неистова воля за оцеляване.
Барт, популярен в Лондон като автор на песни за поп изпълнители (Клиф Ричард е сред тях) и на няколко мюзикъла, пише през 1960 текста, стиховете и музиката за “Оливър!”. Първата постановка се играе 2668 пъти! Осем години по-късно филмът на сър Карол Рийд с малкия тогава Марк Лестър (прожектиран у нас, разпространяван на VHS и DVD) печели 6 награди “Оскар” и завладява света.
Лайнъл Барт (1930-1999) винаги е казвал, че не гледа на сцената като на начин да се избяга от реалността. “Убеден съм, че и мюзикълът може да се занимава с горещите теми на съвременността”, казвал той и намерил в творчеството на великия реалист Дикенс благодатен материал: съдбата на бездомните деца в големия град.
Темата, която е била видяна като актуална и в средата на по-миналия, и на миналия век, не губи остротата си и днес.
Нашите впечатления от “Оливър!”