Защо училищното хранене е много по-важно, отколкото предполагаме?

Знаете ли, че съществува директна връзка между училищните ястия и академичните постижения

29.12.2017г. / 07 07ч.
Михаела Лазарова
Защо училищното хранене е много по-важно, отколкото предполагаме?

Обяд в училищния стол? Звучи толкова елементарно и базисно, че масовото подценяване на този въпрос изглежда разбираемо. Не и за всички български родители, които ежедневно се сблъскват с проблемите на остарялата система с хартиени купони и изпитват на гърба си всички нейни недостатъци.

Чакаш на дълга опашка всеки понеделник, често навън и в лошо време, броиш левчета и стотинки, закъсняваш за работа, а накрая детето може да изгуби хартиения купон. На кой родител на ученик в началните класове не се е случвала тази история? По няколко пъти месечно. Но въпросът с училищното хранене има и глобални измерения.

Знаете ли, че съществува директна връзка между училищните ястия и академичните постижения и продуктивността на по-късен етап от живота? Изследване, проведено от Световната продоволствена програма към ООН (World Food Programme), доказва, че инвестицията от 1 долар в училищно хранене води до икономическа възвръщаемост от 3 до 10 долара.

Съществуват обаче редица общества в риск, където поради липса на осигурен училищен обяд огромен брой деца отпадат от образователната система – те са принудени да излязат на пазара на нискоквалифицирания труд, вместо да развиват своите знания и умения в училище. Това води до загубата на лични перспективи, както и на възможност за просперитет на цели общества.

Стъпка в посока решаването на този широк спектър от проблеми предлага съвместен проект на Mastercard, ОРАК Инженеринг и 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ в София. В столичното училище бе въведена първата в България електронна система за училищно хранене – съвременна алтернатива на остарялата система, базирана на хартиени купони.

Тя предоставя на родителите множество възможности – да подбират хранения, включени в дневното детско меню, да проследяват използвана ли е заявената порция, да проверяват информация за всички алергени, съдържащи се в продуктите, както и да заплащат със своите банкови карти по всяко време и от всяко устройство. Учениците пък получават заредени електронни карти, които използват вместо досегашните хартиени купони, за да получат училищния обяд.

Освен удобството за родителите, проектът носи още една важна промяна – той е крачка напред в посока изграждането на дигиталните умения на българските ученици. „Използвайки електронните карти, децата откриват отрано предимствата на новите технологии. По този начин те ще свикнат с електронните устройства от малки и ще са по-подготвени за момента, в който ще пораснат и ще станат пълноправна част от все по-дигитализиращата се обществена и работна среда“, казва Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония.

Възползвайки се от предимствата на дигиталния проект, българските родители имат възможност, без да инвестират допълнително време и средства, да допринесат както за подобряването на училищната среда за българските деца, така и за осигуряването на достъп до образование за деца от общества в риск.

За всеки закупен през онлайн платформата на 119 СУ с карта Mastercard обяд, компанията дарява средства за закупуване на системи за пречистване на питейна вода, достъпни по всяко време на учебния ден за всички възпитаници на средното училище в столицата, както и за фонда на Световната продоволствена програма (World Food Programme) за осигуряването на един училищен обяд за дете в Руанда.

Училищното хранене в рискови общности, като тази в Руанда, ще позволи на децата там да останат в училище и да учат, за да станат по-продуктивни, когато пораснат и по този начин да допринесат за развитието на по-добра среда в семействата, обществото и икономиката.

Коментирай