Снимка: Bloomberg TV Bulgaria
Първата услуга за споделена мобилност в България – Spark, ще разшири бизнеса си до няколко месеца в две държави от региона. В едната от тях навлизането ще се случи до средата на тази година, а във втората – до края на 2019 г. Това разкри по време на гостуването си в технологичното предаване UpDate по Bloomberg TV Bulgaria Стефан Спасов, изпълнителен директор на Spark.
По този начин услугата ще е достъпна в общо четири държави, след като партньорът – литовската компания Ride Share, предлага аналогична услуга за споделена мобилност с електромобили във Вилнюс, Литва.
Засега Spark не планира разширяване в страната, но то не е изключено, макар и да няма да се случи през тази или следващата година, призна още Спасов. По думите му, логично, то ще бъде в по-големите градове – Пловдив, Бургас и Варна.
За година и половина от съществуването си мобилното приложение има над 35 000 потребители, а зоните, в които може да бъде нает или освободен автомобил през мобилното приложение вече покриват значителна част от града.
Въпреки това според Спасов е рано да се твърди, че в България вече има тенденция младите хора да се отказват от собствеността над колите и да ползват само споделени автомобили.
Според него най-голямото предизвикателство за всяка компания, която създава нов пазар, а не влиза на вече разработен, каквато е Spark, е информираността на потребителите. Сред другите предизвикателства е и разширяване на автопарка, който е зависим от самите дилърства. По думите на Спасов квотите за електрически коли на вносителите на автомобили са по-малки от желанието за развитие на компанията му.
До няколко месеца Spark ще удвои на практика разполагаемите си коли – от сегашните 150 на цели 300, каза още мениджърът.
Спасов даде подробности и за новото попълнение във флотилията – 170 електрически Hyundai Kona. Първите двадесет електромобила вече са на разположение на потребителите на услугата, а останалите 150 ще бъдат доставени до средата на годината. Колите са с доста голям пробег, около 300 км., а това се отразява и на начина на ползване. „Виждаме раздвижване в извънградската среда на нашите потребители – вече ходят до морето и обратно“, каза още Спасов.
Всяка кола според мениджъра има поне по 5 ползвания на ден. Ако екстраполираме тези данни върху броя на активните в момента автомобили, се оказва, че средностатистически услугите на Spark се ползват по поне 750 пъти на ден.
Цялото интервю гледайте тук.
Не пропускайте всичко актуално от света на технологиите всяка събота и неделя от 19:30 часа в UpDate по Bloomberg TV Bulgaria.