Анна Мария. Снимка: личен архив
Анна-Мария Василевска завършва специалност Графичен дизайн в Европейския институт по дизайн (IED) в Милано. Подготовката в Института и професорите, при които ходи на лекции са сред големите предимства, които отличават IED пред другите учебни заведения за Анна-Мария и тя избира именно това място, за да продължи висшето си образование. В IED Анна-Мария има лекции при преподаватели, които са активно практикуващи и това определено впечатлява младата жена. Един от тях дори се оказва, че работи за Versace и изработва поканите за всички техни ревюта.
Вижте какви са изискванията за кандидатстване в Института и неговите основни предимства през погледа на младата дизайнерка.
Откъде разбрахте за Европейския институт по дизайн (IED) и какво ви насочи към неговия избор?
За първи път чух за IED на изложението “Световно образование”. Тогава учих в Американския колеж, бях 10 клас, вече категорично решила, че искам да продължа висшето си образование в креативна насока и исках да се ориентирам какви са възможностите ми. Впоследствие завърших и заминах за Англия, където бях студентка в едногодишна подготвителна програма „Диплома по основи на изкуството и дизайна”. След това трябваше да направя избор дали да остана в Англия за бакалавърската ми програма или да се преместя в друга държава, като обмислях Холандия и Италия. Посъветвах се с мой близък, който е в бранша, и той силно ми препоръча IED. Приеха ме и в Лондон, и в Милано, в добри университети, но в крайна сметка се спрях на IED Милано.
Какво ви впечатли относно Института по дизайн - неговата история, предлаганите специалности, реномираните преподаватели, иновациите?
Когато кандидатствах за бакалавърски програми, приоритет за мен бяха предметите, които ще изучавам и града, в който ще живея. Бях се спряла на Графичен дизайн и програмата, която IED предлага, ми се стори изключително всеобхватна и интересна. Освен лекции за изучаване на задължителните за специалността компютърни програми и основи на графичния дизайн, има часове по Фотография, Попкултура, Антропология, Социология, История на киното… Градът също е ключов фактор, защото Милано е една от европейските столици на дизайна и какво по-хубаво от това човек да черпи информация и вдъхновение от източника.
Разкажете ни за учебния процес в Института. Как протича той, запознахте ли се с иновативни методи и подходи?
Програмата е структурирана, така че да даде много добри теоретична знания на студента, които впоследствие да бъдат приложени и на практика. В повечето случаи, през първата половина на семестъра, фокусът на професора е да постави основите на съответния предмет, а през втората: работа по индивидуален или групов проект. Това, което много ми хареса е, че всичките професори са практикуващи по специалността си и се отнасяха с нас, както техните клиенти се отнасят с тях. Тоест освен чисто теоретични знания и опит, ни показаха и бизнес страната на професията. Например, професорът ни по Техники на печат, работи от 10 години за Versace като графичен дизайнер, носеше ни поканите от различни ревюта и ни разказваше историите зад всяка.
Какво ви изненада от образователната програма в Института?
Изпитите. По теоретичните предмети, като например Социология, Антропология, История на изкуството, финалният и определящ изпит е устен. Последният път, когато са ме изпитвали по този начин беше в 7 клас и наистина се изненадах, когато разбрах, че и в IED ще е така. Другото, ново за мен, беше отзивчивостта и приятелската настройка на професорите. В Англия бях свикнала на една дистанция и студенина от тяхна страна, докато в IED по-скоро се отнасяха към нас като с колеги и винаги бяха насреща да ни помогнат.
Как ви помогна образованието, което получихте в Института за последващата професионална реализация?
Освен увереност, че имам богата обща култура и задълбочени знания по специалността, IED ме подготви за успешното ми оцеляване в една професионална среда. Както споменах вече, професорите се държаха като колеги с нас и очакваха съответното от нас: тоест да сме коректни и изпълнителни. По време на презентации пък вземаха ролята на клиент и като цяло, винаги са били безкомпромисни. Изискванията им бяха много високи, обемът на проекти също беше голям, но сега виждам, че това е абсолютната реалност ако човек иска да успее в този бранш.
Какво точно означава графичен дизайн и можеш ли да се похвалиш вече с проект, в който си участвала, свързан със специалността си?
Графичният дизайн има широко приложение: включва оформление на принтирани издания (вестници, списания, корици на книги и т.н.), продукти, уебсайтове, мобилни приложения, както и изработка на цялостната визия на дадена компания или бранд (лого, визитни картички, рекламни материали и тн). В днешно време, с развитието на социалните мрежи, графичният дизайнер е и част от екипа, който поддържа и създава визуалното съдържание за конкретната платформа. Например, опитът ми досега като графичен дизайнер, извън университета, е бил точно свързан със социалните мрежи. Миналото лято бях на стаж в един португалски моден бранд ALEXANDRA MOURA и задачата ми беше да създавам така наречената дигитална комуникация, тоест кратки видеа или постери с цел обявяване и реклама на предстоящите ревюта на бранда.
Друг голям проект беше дигиталната кампания на VIVETTA, за който вече споменах. Аз имам голяма страст и интерес към модата и това е индустрията, в която искам да се развивам, затова и проектите ми са все свързани с нея. Но това е хубавото на графичния дизайн, защото всичко около нас трябва да бъде комуникирано и визуално: менюто в ресторанта, билборда на пътя, опаковката на лекарството, корицата на книгата, логото на голямата компания, оформлението на компютърната игра, рекламата по телевизията… и е специалност, която предлага толкова много възможности за развитие и която се търси все повече и повече навсякъде.
С какво се занимавате в момента, бихте ли ни разказали за проектите си?
В момента съм в Милано, в процес на търсене на работа. Паралелно с това обаче, сe занимавам с няколко странични проекта. Последният такъв беше дигиталната кампания на колекцията есен-зима 2019 на модния бранд Vivetta, където бях редактор на видеото. Също така от началото на 2018, снимам streetstyle/ уличен стил с фотоапарат за моментални снимки по време на седмиците на модата в Лондон, Милано и Париж и ги събирам в Инстаграм профила ми “popgirl_96.”
С какво Европейският Институт по дизайн се отличава спрямо други учебни заведения, според Вас?
IED е несъмнено име в индустрията и това, според мен, се дължи на подбора на професори. Всеки един от тях е специалист, но най вече е истински отдаден на професията си и това много се усеща. Като си говоря с приятели, завършили подобна специалност на моята, си давам сметка и колко много са изисквали от нас. Основната разлика е във всеобхватността и дълбочината на изучаване на всеки предмет, което виждам колко е важно, особено след като съм завършила вече.
Какви съвети бихте дали на желаещите да учат в Института? Необходима ли им е специална подготовка за обучението там?
В IED, ако искаш да научиш, може да научиш много; тоест най-важното, според мен, е силното желание. Първата година си спомням, че класът ни беше от около 15 души, а накрая останахме 10. Тоест приемът не е толкова труден, но отсяването става естествено по време на програмата. Тези, които не успяха да се справят с обема на работа и не бяха достатъчно отдадени, просто се отказаха. А относно подготовката: да, предварителните умения са плюс, изисква се портфолио при кандидатстване при повечето специалности, но най-необходимо е желанието за знание и развитие.