Снимка: Димитър Кьосемарлиев.
2020 година донесе тежки последствия за почти всички икономически сектори, а сред най-засегнатите са туризмът, транспортът и ресторантьорският бизнес. Търговията с бързооборотни стоки обаче се нарежда сред малкото, които успяха бързо да се адаптират към променящата се среда. А големите вериги у нас се насочиха и към нов канал за достигане до клиентите – онлайн търговията.
Декември ще бъде нов тест за тях, тъй като предпразничният сезон традиционно е много силен за компаниите от ритейл сектора. За това как се представи той през последните месеци в условията на ограничения и как изглежда интернет търговията у нас в предаването Money.bg по Bulgaria ON AIR разказва Борис Стефанов, който е зам.-управител на филиал „Младост“ на веригата HIT Mах.
„ Поведението на потребителите се промени след март месец. Клиентите започнаха да търсят големи количества от основни артикули. Започнаха да ограничават излизанията си, което води до презапасяване с отделни стоки. Основно пазаруването се пренася в онлайн средата, където ние вече имаме присъствие и това определено се вижда. Основното, което забелязваме, е че по-голямата част от бюджета им се отделя за пазаруване на хранителни продукти. По-малко пари се отделят за нехранителни стоки“, обясни той.
Що се отнася до това какъв е топ 5 на най-търсените категории стоки според статистиката на HIT Mах, Стефанов посочва, че на първо място това са киселото и прясното мляко, прясното месо, плодовете и зеленчуците, както и стоките, които веригата внася директно от Германия.
„Отбелязваме ръст и в търсенето на биопродукти. Българинът е започнал да търси качествена храна. от нехранителните – тоалетната хартия. Прибори, уреди за дома също да кажем, бележат значителен ръст на фона на преди“, каза той.
Според него на фона на промените в потребителското поведение, както и в условията на забавяне на икономиката, българите са станали по-чувствителни към цените на продуктите. От друга страна обаче все повече потребители у нас, включително и чуждестранните такива, залагат освен на цената и на качеството на стоките, пише сайтът Money.bg.
„По-голямата част от ритейл сектора, както и ние, навлезе в онлайн сферата. Можем да се похвалим – Shор.glаdеn.bg е нашият помощник в това отношение. Tака сега работим на два фронта. Hашите клиенти имат още един канал за доставки, така че да не се притесняват за здравето си и за обстановката навън“, обясни той и допълни: „Tърсенето всяка година е все по-голямо, тази година мисля, че ще е още по-голямо“.
По думите на Стефанов първите резултати от навлизането на веригата в онлайн търговията са били плахи докато клиентите научат, че имат възможност да пазаруват и в интернет стоките, които компанията предлага.
„Заявките започнаха да стават все повече и повече. Доверяват ни се доста нови клиенти, които не сме засичали преди тук поради географското ни положение“, посочва той и добавя:
„Доставките на онлайн магазина ни се извършват от магазина ни в „Младост“, като доставяме за София и периферията ѝ, като Мало Бучино, Подгумер, Бистрица. Имаме запитвания за доставки извън пределите на София, във вътрешността на страната. На този етап автопаркът ни не позволява да извършваме такива, но мисля, че нещата могат да се получат. Основното, което мога да кажа като плюс за нашия онлайн магазин е, че приемаме ваучери за храна – нещо доста необичайно за всички останали“.
Цялото интервю с Борис Стефанов можете да гледате във видеото.