Снимка: istock
Мозъкът ни не спира да работи. Всекидневно взимаме решения, попадаме в различни ситуации, обработваме информация… Според публикация на забавния сайт Bright Side, нашият мозък непрекъснато се опитва да предскаже как работи светът край нас. Това може да се превърне в проблем, особено когато мозъкът изгражда свои вътрешни модели на света, които не съответстват на реалността. Ето още няколко психологически наблюдения относно нашето мислене.
Парадоксът на избора
Може да се изненадате, но хората предпочитат да имат по-малко възможности за избор, а не обратното. Когато пред тях има много възможности за избор, способността за вземане на решения е блокирана. Това явление е доказано чрез експеримента „конфитюр“. При голям избор на бурканчета, само 3% от купувачите са направили покупка. При ограничен избор на бурканчета, покупки са направили 30%.
Признаци, че сте прекалено добри и това не е здравословно за вас
Психология на цветовете
Какъв цвят е мобилният ви телефон? Най-често срещаният цвят за телефони е черният, който е последван от белия. Както знаем, изборът ни на цвят, подсказва много за нашата личност. Според психолози, през 80% от времето, ние избираме цветовете подсъзнателно. Изборът на черен мобилен телефон ни характеризира като човек, който върви по течението, докато бялото показва, че се страхувате да рискувате.
Какъв е скритият ви талант според зодията?
Потвърждение на истината
Вярваме, че нещо е истина или не, ако то потвърждава собствените ни предположения. Този начин на мислене е подвеждащ, защото ни пречи да оценяваме събитията обективно и да търсим повече информация, когато доказателствата потвърждават това, в което сме вярвали досега. Пример за това явление са социалните мрежи. Там информацията се филтрира въз основа на нашите предпочитания, виждайки информацията, с която е по-вероятно да се съгласим.
3 закона за привличане на щастието
Ефектът на Пигмалион
Това е термин, който е измислен от изследователите Розентал и Якобсон през 1968 г и се отнася до връзката между очакванията на другите хора и нашето представяне. Така например, учениците са склонни да постигат по-добри резултати, когато техните учители имат по-високи очаквания от тях и създават ситуации, в които е по-вероятно да възникнат положителни поведения. И все пак, това правило би могло да се приложи не само в училищна среда, но и в работна, може би, дори когато искаме да повишим своята мотивация и представяне пред другите.
Честотна илюзия
Още един любопитен психологически феномен. Например, когато научим нова информация или видим определен обект по телевизията, започваме да ги забелязваме навсякъде. Честотната илюзия е свързана с нашата способност за селективно внимание. Всъщност, обектът не се е появил там, след като сте научили за него, а е бил там през цялото време и вероятно не сте успели да го забележите преди това.
Самообслужваща пристрастност
Повечето хора са склонни да отдават своите неуспехи на външни обстоятелства, като други хора, неподходящо време и т. н., а успехите си на собствените си възможности. Това контрапродуктивно поведение може да бъде забелязано и при хората с ниско самочувствие.