„Лунатизми“ – Сафи Бахкал

Как да подхранваме идеите, които печелят войни, лекуват болести и преобразяват цели индустрии

25.05.2021г. / 15 39ч.
Михаела Лазарова
Корица: Издателска къща „ХЕРМЕС“

Корица: Издателска къща „ХЕРМЕС“

Увлекателна книга с амбициозен замисъл да се изложат фундаменталните закони на успеха.
Файненшъл Таймс

За книгата

Какво означава „лунатизми“? Така Сафи Бахкал нарича налудничави проекти или идеи, които обикновено са отхвърляни и отричани, а авторите им са считани за безумци. Всъщност това са едни от най-важните пробиви в науката, които стоят в основата на редица изобретения – като транзистора, реактивния двигател и новите медикаменти за лечение на рак. Съдбата на цели империи е била предопределена от това дали се приемат и развиват новаторски идеи.

Лунатизмите са запалили искрата на Индустриалната революция и последвалите социални промени, оформили съвременното общество. Днес оцеляването и развитието на компаниите повече от всякога зависи от това дали насърчават лунатизми.

И все пак възможно ли е да се поощряват всички необикновени идеи? Как да се превърнат тези пробиви в печеливши технологии, животоспасяващи лекарства или стратегии, преобразяващи цели индустрии? Как да се създаде среда, която да насърчава лунатизми? В книгата ще намерите изчерпателни отговори на тези въпроси, както и редица любопитни примери и факти, например как разработките на първото лекарство за понижаване нивата на холестерола са били спасени от кокошки и какво е общото между сватбите, горските пожари и терористичните атаки.

За автора

Сафи Бахкал е второ поколение физик, син на двама астрофизици, биотехнологичен предприемач и бивш главен изпълнителен директор на публична компания. Той получава бакалавърска степен в Харвард и докторска степен по физика в Станфорд.

След като работи в продължение на три години като консултант в McKinsey, компания предлагаща услуги в областта на управленското консултиране, Сафи съосновава биотехнологична компания, разработваща нови лекарства за рак. В продължение на 13 години е неин изпълнителен директор. През 2008 г. е обявен за предприемач на годината в сферата на биотехнологиите, а през 2011 г., по време на мандата на Барак Обама, работи със „Съвета на президента по наука и технологии“ (PCAST) за бъдещето на националните изследвания.

„Лунатизми“ е първата книга на Сафи Бахкал. Тя е преведена на 18 езика и е препоръчвана както от Бил Гейтс, така и от трима нобелови лауреати: Адам Грант, Малкълм Гладуел и Тим Ферис. Избрана е за най-добра бизнес книга на годината от Amazon, Bloomberg, Financial Times, Forbes, Inc., Newsweek, Strategy + Business, Tech Crunch и Washington Post. Това е и най-препоръчваната книга за годината в годишното проучване на Bloomberg сред изпълнителни директори и предприемачи.

Сафи съветва изпълнителни директори и ръководни екипи по стратегии и иновации, и изнася ключови презентации на индустриални конференции, инвестиционни събития, медицински срещи и водещи академични институции по света. Той живее със съпругата си и двете им деца в Кеймбридж, Масачузетс.

Що е то лунатизъм? Интервю със Сафи Бакхал

Какво точно са „лунатизми“?

Най-големите пробиви идват от лунатизми – отхвърлени от цял свят идеи, чиито автори често са описвани като луди. Огромни групи от хора са необходими, за да превърнат тези пробиви в технологии, печелещи войни, в животоспасяващо лекарство или стратегии, променящи цели индустрии. В книгата „Лунатизми“ обяснявам как прилагането на науката за фазовия преход към поведението на екипи, компании или към която и да е друга целева група, ще ни предложи практически правила за насърчаване на лунатизми по-бързо и по-добре.

Със сигурност в днешно време има много идеи, които оспорват съществуващите вярвания и заслужават да бъдат отхвърлени заради това.

Да, така е. Но ако управлявате бизнес, трябва да правите разлика между идеи, които нямат проверими хипотези, и идеи, които оспорват приетите модели, но могат да бъдат проверени.

И как се прави това?

Постоянно трябва да тествате тези проверими хипотези. Дори когато тези хипотези оспорват вашите убеждения за това, което е добро за бизнеса ви, те са полезни за фирмата ви, защото постоянно ви карат да сте нащрек и да тествате нови неща. Определено не искате да се събудите една сутрин и да прочетете, че вашият конкурент е доказал, че сте сгрешили и има нов продукт, който ви връхлита изневиделица. Тогава ще е твърде късно. Много по-добре ще е да сте разбрали за възможностите, които има вашият продукт по-рано и откритието да дойде от собствената ви фирма.

Например, дълго време идеята за лекарство, което понижава холестерола, беше считана като напълно нелепа – всяка клетка в тялото ви е изградена от холестерол. Тази идея обаче в момента печели милиарди долари всяка година. Ето още една луда идея: че може да се направи превключвател, който не е с нажежаема жичка, а по-скоро работи в полупроводниково устройство. Това се смяташе за нелепо. Но тази идея се превърна в транзистора, което е най-важното изобретение на 20-ти век.

И тези луди идеи не е задължително да бъдат само продукти. Това са просто лунатизми – малки промени, за които всички казват, че са луди, но могат да се окажат изключително ценни.
Ще дам още един пример: преди време на един млад мъж му хрумва проста идея – да продава неща на дребно. Започва да планира и решава да послуша съвета, който всички му дават: „Отиди там, където има голям пешеходен трафик“. С други думи – големите градове. Но съпругата му не иска да живее в големия град. Затова тя казва: „Ще те подкрепя каквото и да решиш, стига да отидем в град с по-малко от 10 хиляди души население.“ Колкото и да харесва търговията на дребно, мъжът все пак харесва и това, че е женен. Обича и лов на пъдпъдъци. Затова той открива на картата Бентънвил, Арканзас. Град, който граничи с четири щата и в който има четири сезона за лов на пъдпъдъци. Така той може да ловува целогодишно.

Този млад човек се казва Сам Уолтън, а веригата магазини е Walmart. Сам не въведе нова технология – просто промени стратегията: отвори големи магазини дълбоко в провинцията. В онзи момент всички му казаха: „Това е идиотско! Защо отиваш там, където няма хора“. Днес почти всички негови конкуренти са изчезнали.

„Лунатизми“ не е поредната бизнес книга, а обръща по-задълбочено внимание на това как да структурираме бизнес организация. Структурата на тази организация ли е това, което най-често възпира лунатизмите?

Структурата движи културата. Под структура имам предвид стимулите и процесите, които създавате. Например, ако стимулирате само получаването на някаква титла, ще насърчите политическа култура: хората ще се опитват да „убият“ идеите на своите колеги, за да може те да се изкачат напред.

От друга страна, ако възнаградите резултатите и интелигентното поемане на риск, ще насърчите новаторска култура. Това има значение, тъй като опитът да се промени културата чрез проповядване и принуждаване е много труден, ако не и невъзможен. Има цитат от Уорън Бъфет, който гласи горе-долу това: „Твърдяхме, че 95% от поведението се ръководи от лични или колективни стимули. Сгрешихме. По-скоро е 99%.“

Източник: brinknews.com

Обем: 464 стр.
Корична цена: 19.95 лв.
ISBN: 978-954-26-1992-5
Превод: Огнян Алтънчев
Издателство: „Хермес“

Коментирай