Петя и нейната КИТНА история

История, която ни пренася в свят на китни накити, майсторска везба и усещане за безвремие

02.07.2021г. / 08 30ч.
Мария Дуковска
Петя и нейната КИТНА история

Със сигурност си я виждал – тя е слънчевото къдрокосо момиче, което даде старт на лятото и което ти се усмихва като лице на лятната грил кампания на Lidl. По-интересна е обаче историята, която стои зад нея – история, която ни пренася в свят на китни накити, майсторска везба и усещане за безвремие. Представяме ти Петя Илиева.

Коя е Петя?

Петя е човекът зад КИТНА, а КИТНА – нейният авторски бранд за ръчно изработени аксесоари и бижута, вдъхновени от българската шевица. По образование е моден дизайнер, по професия – графичен дизайнер, а по душа – плетеница между двете. Макар и неосъзнато, любовта ѝ към българската шевица и фолклор се ражда още като дете. В селската къща на баба ѝ Петра винаги има пъстроцветни килими, черги и извезани покривки за масата. Тя самата е майстор на плетивата, макар и никога да не се е занимавала с везба. Именно на Петя обаче ще се падне задачата да продължи традицията, но и да разчупи стереотипа, като вплете везбата в нещо толкова вълнуващо и различно като бижутата.

Как се ражда КИТНА?

Всичко започва със срещата ѝ с непозната възрастна жена. Облечена в бяла риза с шевици по ръкавите и деколтето, жената споделя, че винаги носи тази риза, защото я пази. Така у Петя се заражда любопитството към пъстроцветната плетеница. Започва да се рови из старите антикварни книги, за да научи за структурата и дизайна на везбата. Една от тях обаче ще се окаже по-специална. В нея открива описани всички разнообразни бодове, използвани в българската шевица, както и схеми за тяхната изработка. Добавяйки вродената сръчност и любовта ѝ към бродирането, идеята за КИТНА постепенно започва да добива облик. Днес Петя разказва, че брандът е израз на нейното желание да възроди българската шевица. Да покаже, че може да бъде модерна и че има място за нея тук и сега, като всичко това реализира по модерен начин, красиво обединяващ минало и настояще.

А защо КИТНА?

Защото е игриво, запомнящо се, живописно и шарено. „Всяка жена обича да подчертава красотата си, да се гизди, да се кити“, разказва Петя и си спомня как още като ученички, с нейна приятелка обичали да казват „Хайде да се накитим за довечера“. Думата е и като кубче на Рубик – ако се разменят сричките, се получава „накит“, а прочетена на обратно – „антик“. Така дори името отразява идеята на бранда, преплел в себе си различни културни препратки, събрал минало и настояще в китно бижу или аксесоар.

Пътят на шевицата

Първото бижу, което създава, са обички, вдъхновени от стара българска шевица и изградени на основата на слънчевата „Елбетица“. Изработва ги като допълнение за защитата на дипломната си работа, където именно представя проекта КИТНА. „Нямах търпение да реализирам идеята си и да направя бижу с шевица“, спомня си тя. А още по-хубавото е, че впоследствие тези първи обички са закупени от един от преподавателите, оценявали я в комисията.

Признава, че всяка първа шевица е трудна за нея. Влага обаче много старание, грижа и любов във всяко бижу. От изрисуването на геометричните форми, през концепцията, до самата направа – всичко е преживяно. Вярва, че шевицата е носител на традиционни добродетели и ценности и именно това я прави подходяща за всеки. „Всеки човек трябва да бъде допълван от избраната от него шевица и също като нея, да има яркост, да излъчва енергия и да разкрива своята емоционална и духовна завършеност“, казва тя.

А каква би била шевицата, която да олицетворява самата нея? С елементи от различните краища на България, от които произхождат тя и семейството ѝ. Но със сигурност – цветна, модерна и различна.

Китният грил

Също като бродериите, които прави, перфектното лято трябва да бъде пъстроцветно, разнообразно и китно, казва Петя. Да има от всичко хубаво в него – пътувания, срещи с приятели, задължително къмпинг и открито небе. Към всичко това добавя и добрия грил – „с възможно най-много ярки зеленчуци на скара, пъстърва, изпечена във фолио, и задължително чаша студена бира. А за финал – любим сладолед, който да отключи спомените. Като най-страхотното ѝ грил изживяване – на домашен палатков лагер в къщата на баба ѝ в Стара планина. „Заобиколени от природа, невероятно нощно небе, чист въздух и звуците от листа, горски животни и щурчета. Всичко това, съчетано с огромен грил, около който се събра компания от 20 души“, и до днес си спомня тя.

Затова, ако и ти нямаш търпение да събереш приятелите около грила, не пропускай да се включиш в играта на Lidl Plus. До 11 юли вземи прясно месо с марка „Грил майстор“, прясна риба или рибни продукти за поне 10 лв. в 1 касов бон. Сканирай своя Lidl Plus на касата. Регистрирай участието си в приложението, като натиснеш бутона „Активирай“ и можеш да спечелиш 1 от 400 ваучера за пазаруване на стойност 400 лв.

Коментирай