Снимка: HYBRID BOOKS.
Вече 150 години „Луи Вюитон“ е синоним на стил и класа. Чантите и куфарите на новатора виждаме в ръцете на популярни личности, оказали влияние върху модата и културата отпреди Първата световна война, та до днес.
Какво се крие зад историята на култовата марка? Как името на занаятчията, който опакова багажа на богатите французи, става моден символ?
Богато илюстрованото луксозно издание „Луи Вюитон – историята на един култов моден бранд“ на Карън Хоумър надниква в миналото, когато се поставя началото на семейната фирма, и проследява как еволюират през годините идеите за пренасяне на багаж, въплътени в чанти и куфари с всякакви размери и предназначения.
Бляскавият успех на фамилия Вюитон започва през далечната 1854 година в работилничка за опаковане, минава през преосмисляне на пътническия сандък и акостира в съвремието ни с невероятна пъстрота и разнообразие, без да изневерява на първоначалния замисъл – удобство, шик, стил.
Какво е „Монограм“? Кои известни дизайнери на облекло и аксесоари обвързват творчеството си с мисията да съхранят и развият наследството на компанията? Защо всички звезди обичат „Луи Вюитон“?
Четете, разглеждайте, носете в чантата или куфара си тази книга албум за зашеметяващата история на световна марка № 1 за чанти и куфари!
„Луи Вюитон – историята на един култов моден бранд“ излезе на 10 юни от HYBRID BOOKS (с твърди и меки корици). Можете да поръчате на https://hybridbooks.eu/karen-homer
За авторката
Карън Хоумър е моден журналист, писала е за The Times, The Telegraph, Harpers & Queen, Elle, World of Interiors и Vogue. Живее в Лондон.
Ето и откъс от книгата:
ГАСТОН-ЛУИ ВЮИТОН: МОДЕРЕН ЛУКСОЗЕН ДИЗАЙН
Роден през януари 1883 година в Аниер, Гастон-Луи Вюитон е единственото оцеляло дете на Жорж Вюитон след смъртта на близнаците през 1909 и 1917 година. Бил болнаво и вследствие на това – привлечено от книгите дете, което обича да чете, пише и скицира. Когато пораства, се превръща в културен човек, естет и колекционер на красиви предмети, който живо се интересува от всички аспекти на дизайна. Подобно на баща му и за него има очаквания, че ще наследи семейния бизнес. През 1897 година започва да чиракува в работилниците в Аниер, а две години по-късно се премества в магазина на Рю Скриб. Проявява усет към продажбите и е продавач в магазина в продължение на осем години. След като през 1906 година се жени за своята детска любов Рене Версийе, Гастон-Луи е повишен – баща му го прави пълноправен партньор и търговското име на фирмата се променя на „Вюитон и синове“.
Снимка: Зашеметяващият седеметажен флагмански магазин на Луи Вюитон в стил ранен ар деко на Шанз Елизе № 70 (на снимката през 2018 година) е проектиран от архитектите Биго и Колер и е открит през 1914 година.
През 1914 година Жорж мести основния магазин в Париж в по-големи помещения на Шанз Елизе № 70, а Гастон-Луи поема ръководството. Седеметажната сграда, проектирана от архитектите на „Риц“ Биго и Колер в стил ранен ар деко, е най-големият магазин за стоки за пътуване в света, а на огромните є витрини биват излагани вдъхновените творения на Гастон-Луи. Всяка седмица витрините се променяли, като Гастон-Луи рисува подробни скици как точно да изглеждат. Страстта му към създаването на уникални и завладяващи витрини не секва и през 1927 година той я описва като „приятна подготовка, включваща изкуството на архитектурата и режисурата“. Гастон-Луи не се страхува да експериментира и да забавлява, а витрините му стават легендарни – като например витрината от началото на трийсетте години, в която се появяват две живи гигантски костенурки за радост на минувачите.
По време на Първата световна война, подобно на много други производители на луксозни стоки, „Maison Louis Vuitton“ изпитва затруднения с набавянето на суровини. Това, което остава във фабриката в Аниер, се използва за изработване на сгъваеми носилки и здрави военни куфари, а не за обичайните луксозни. След края на войната фабриката постепенно увеличава производството си, а когато Америка се превръща в световна суперсила, Жорж и Гастон-Луи отправят поглед към Новия свят. Това е златният век на презокеанските пътувания, когато огромните лайнери предлагат на пътуващите между двата континента удобство и лукс.
През 1905 година Луи Вюитон вече е отворил два магазина в Съединените щати – в Чикаго и Сан Франциско, последвани от магазини във Вашингтон през 1907 година и Ню Йорк през 1912 година.
През следващите две десетилетия, с възхода на трансатлантическите полети, марката процъфтява и открива магазини в още няколко града в САЩ преди Големия срив на Уолстрийт през 1929 година и последвалата икономическа депресия.
Страстта на Гастон-Луи към изкуствата и архитектурата оказва голямо влияние върху стила на марката „Луи Вюитон“. Като дете той колекционира старинни сандъци, инструменти и табели на магазини, както и хотелски етикети за багаж. На лекция през 1920 година той обяснява, че тези етикети, които хотелиерите давали на своите гости, за да декорират куфарите си, на практика са били нещо като миниреклама, която насърчавала пътниците да се върнат на любима дестинация или да посъветват други да я посетят.
Снимка: Обсебен от естетиката на ар деко, Гастон-Луи си сътрудничи с други известни имена, за да създаде зашеметяващи предмети като този дамски куфар за пътуване с изискани шишенца от шлифовано стъкло, изработени от Рене Лалик, и сребърни прибори от Жан Пюифорка.
Това разбиране как клиентите формират емоционална привързаност към своите пътувания и към куфарите, които ги документират, позволява на Гастон-Луи успешно да изгради лоялността към марката „Луи Вюитон“ през следващите десетилетия.
Увлечението му по ар деко довежда до сътрудничеството с много забележителни имена на изкуството от този период. Дамските куфарчета за пътуване се отличават с изискани шишенца от шлифовано стъкло, изработени от Рене Лалик, и сребърни прибори от Жан Пюифорка. Любовта му към дизайна го кара да експериментира със стоки, различни от пътническите, и той проектира предмети от ежедневието – от мебели до изключително успешна гама тоалетни принадлежности, включваща флакони с парфюми, комплекти за маникюр и четки, които са включени в пътническите комплекти на „Луи Вюитон“. Всичко е красиво, изискано, като дори четките от слонова кост са в геометричен ар деко. Накрая той съзира възможност да напълни своите елегантни кристални флакони и през 1927 година пуска на пазара първия парфюм на „Maison Louis Vuitton“: „Heures d’Absence“, създаден, за да призове магията на пътуването и приключенията.
Снимка: „Луи Вюитон“ се грижи за всичко, включително за този комплект за пикник от трийсетте години на миналия век, поставен в елегантен куфар.
* * *
Информация за книгата:
Заглавие: Луи Вюитон
Подзаглавие: Историята на един култов моден бранд
Автор: Карън Хоумър
Преводач: Весела Ангелова
Формат: 13x18 cm
Корици: Меки | Твърди
Брой страници: 156 ЦВЕТНИ
ISBN 978-619-7419-32-0 (меки корици)
ISBN 978-619-7419-33-7 (твърди корици)
Цени: меки корици – 19,90 лв. | твърди корици – 24,90 лв.
Издател: HYBRID BOOKS