Снимка: istock
Знаете ли, че прекарваме повече време на работа, отколкото с близките си? Ако работната ни седмица е 5 или 6 дни, по 8 часа... Ето защо е важно как се чувстваме на работа. Вероятно на всеки се е случвало да не харесва работата си, колектива, шефа и да му е трудно да работи в недобра среда. Да, токсичната работна среда вреди на здравето и това е доказано. Ставаме по-стресирани, нервни, често се оплакваме от главоболие, свит стомах и т. н.
Кои знаци могат да ни подскажат дали нашата работна среда е точно такава?
Комуникацията е неясна
Добрата комуникация е ключът към доброто функциониране на една компания. Това е и разликата между токсичната и нетоксичната фирмена култура. Неправилната комуникация означава, че хората често са объркани относно очакванията от ръководството. Проектите може да изглеждат сложни, стресиращи и трудни за изпълнение. Възможно е и да няма достатъчно служители, с помощта на които работният процес да се случва по-гладко.
В някои случаи е възможно да забележите, че шефовете на отдели говорят снизходително на служителите на начални позиции или бързо вземат страна в конфликти, вместо да позволят на всеки да се включи и да изрази своята гледна точка.
5 грешки, които допускате, когато искате повишение
„Културата“ на клюките е преобладаваща във фирмата
Едно последствие от лошата комуникация са клюките и интригите. Нещата лесно могат да преминат определени граници и служителите при всяка отдала им се възможност да се злепоставят, да се опитват да пречат на проекти на други свои колеги. Клюките и интригите могат да доведат до загуба на служители и като цяло нарушават продуктивността на екипа, пречат на успеха на фирмата.
Атмосферата в офиса винаги е напрегната, защото има колега или група от колеги, на които ръководството им разрешава да създават нездравословна работна среда.
Знаци, че някой ви завижда и изпитва злоба
Не се предлага възможност за развитие
Всички даваме най-доброто от себе си, когато знаем, че нещо има значение. Ако работите за компания, която е заседнала в своята рутина и не е отворена към нови идеи, лесно можете да се почувствате „задушени“. Ако не можете да предложите нови идеи или да подобрите уменията си чрез различни обучения, това е още един признак, че работите в токсична среда. Добре е от време на време да се прави равносметка, да се следи пазарът на труда, заплащането в този сегмент, защото е възможно липсата на обучения и растеж да ви отдалечат от пазара на труда, да се окажете неконкурентни в даден момент.
10 лоши навика според Далай Лама, които крадат от енергията ни
Не може да създадете баланс между работа и личен живот
Освен ако не сте работохолик, работата не бива да отнема от вашето лично време. Постоянното взиране в това дали не получавате поредния имейл, честите обаждания на шефа, клиенти или колеги в извънработно време, невъзможността да ползвате болничен или пълния си отпуск, е знак, че работата ви е токсична.
Служителите са демотивирани
Когато мениджърите не общуват, не дават възможност на служителите си да се развиват и не ги компенсират по подходящ начин за тяхната упорита работа, но имат куп изисквания, това води само до демотивация на хората. Това може да се отрази по много начини, но когато служителите не са мотивирани, това застрашава успеха на фирмата. Рано или късно всеки ще се мотивира да намери работа, която му предлага по-добри възможности.
Има голямо текучество
Един сигнал, че нещо не е наред на работното място, на което се намирате, е когато служителите идват и си отиват бързо. Ако установите, че често имате нови колеги, може би е добра идея да се замислите за политиката на фирмата и в каква посока се движите и вие като неин кадър.