Цялостно реновиране на ЖП инфраструктурата в България е сред основните цели на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Сред първите модернизирани отсечки е линията Оризово – Михайлово. По програмата вече тече и обновяване на ЖП гарите в Стара Загора и Чирпан.
Железопътният транспорт в България да става все по-екологичен, бърз и удобен за пътниците – това е целта на реализирането на европейските проекти, съфинансирани от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“.
По тях се извършва цялостна реконструкция на железен път и гарови комплекси. Такава е отсечката от жп линията „Оризово – Михайлово“, която вече е изцяло рехабилитирана.
„Първо е зелено и запазва нашата околна среда. За транспорта в Европа искаме да намалим с 90% нивата на въглероден диоксид до 2050 г. Един от начините да го постигнем, е именно ЖП транспортът. Европейските инвестиции в българската транспортна инфраструктура са от изключителна важност за повишаване на сигурността, бързината и удобството на пътниците“, заяви Агнес Монфре, началник-отдел в дирекция „Регионална и селищна политика“ към ЕК за България, Унгария и Словения.
„В момента сме в гара Чирпан. Гарата стои на участъка Оризово – Михайлово. Този участък е дълъг 37 км. Преди да започнем модернизацията, линията беше еднопътна. С нашия проект удвояваме железопътната линия по това трасе. С този проект постигаме основни цели, към които ни насочва ЕК. Първо ще постигнем по-висока скорост за движение на влаковете. Средната скорост за движение от Пловдив до Бургас ще бъде 145 км/ч, като максималната е до 160 км/ч за пътническите влакове, Товарните влакове ще се движат със 120 км/ч“, посочи ръководителят на проект „Рехабилитация на железопътната линия Пловдив – Бургас“ Иван Бакалски.
„В момента скоростите са между 60 и 80 км/ч. С удвояване на скоростта се цели и да се увеличи трафикът, повече влакове да се пропускат на две линии“, коментира ръководителят на проекта Антон Софронов.
Гарата в момента тук е с 4 коловоза. Транзитното движение ще преминава през един тунел, който се изгражда до гарата.
„По това трасе имаме пресичания на две нива. Това са 5 пътни надлеза и три пътни подлеза – така се гарантира безопасността на движение на влаковете и да нямаме конфликти с пътните превозни средства“, каза Бакалски.
„За тази цел се изграждат два разделни поста Чирпан Изток и Чирпан Запад, откъдето става прехвърлянето и директните влакове, а тези които са с по-високи скорости ще минават през тунела. Този тунел е с дължина 745 м“, обясни Софронов.
Извършва се и цялостна реконструкция на приемното здание на гара Чирпан, което ще бъде достъпно и комфортно както за посетителите, така и за работещите в района. При подготовката на строителните работи са разкрити няколко археологически обекта, които са проучени. Археологията и грижата за опазването на културното наследство са задължителна дейност при мащабните инфраструктурни проекти по Оперативната програма. Според археолозите са разкрити останки от първоизточника на град Чирпан.
„Вече в 11-12 век теренът изцяло е населен на всички обекти, едно голямо селище, което може би е предходник на Чирпан, който не е бил град, както знаете, преди Възраждането. Говорим за едно по-голямо село през 11-12 частично 13 век, което в края на 12 век е напуснато заради кръстоносните походи“, разказа археологът Петър Лещаков.
В рамките на европейския проект изцяло се променя и гарата в Стара Загора. Любопитен факт е откриването на капсула на времето, сложена при строежа на гарата.
„Освен завещанието към идните поколения, тук има и сценарий за провеждането на първата копка, както и всички тогава материали, които ще бъдат и са вложени в строителството на гарата“, заяви началникът на гара Стара Загора инж. Марин Георгиев.
„Много се радваме, че ЕС може да допринесе за реновирането на тази гара, за нейното обновяване и носим подарък, който като привърши обновяването може да закачите“, посочи Монфре.
Дейностите по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ продължават, а с тях и цялостното реновиране на ЖП инфраструктурата в България.