„Бъдещето: Образование“ представи иновациите в образованието

Експерти споделиха своите мнения в мултиплатформения проект на Bulgaria ON AIR

25.05.2023г. / 14 19ч.
Михаела Лазарова
„Бъдещето: Образование“ представи иновациите в образованието

Какви са световните тенденции в образователната система, има ли България възможност да отговори на световните изисквания за обучение, кои са най-желаните професии и тяхното приложение, когато говорим за технологии и как индустриите формират лидерите си? Това бяха част от темите, които експерти засегнаха по време на специалния мултиплатформен проект „Бъдещето: Образование“, който Bulgaria ON AIR реализира и излъчи в своя ефир на 22 май. Модератор на специализираното издание беше журналистът на Bulgaria ON AIR и продуцент на публицистичното предаване „Директно“ - Калина Донкова.

Валентина Иванова - съосновател на Академия „Никола Тесла“, коментира изпитанията, пред които е изправена образователната система, възможно ли е да надминем бързината, с която се случват процесите  и как се насърчава любопитството и любознателността.

„Технологиите, които в моето детство бяха космически, днес са техните залъгалки. Те имат възможност да се възползват от тях по нов уникален начин стига да ги разбират и да могат да ги владеят. За съжаление образователната ни система не е готова да ги подготви за това. Не е готова за един свят, в който не тя предоставя отговорите, а отговорите ги има извън училище и голямото предизвикателство е всъщност как ние, техните родители и учители, да се справим, да им помогнем, да ги насочим, така че те да се възползват от света, в който живеят. Трябва да научим децата да се отнасят критично към технологиите, да ги разбират, да ги управляват, да намират грешките“, обясни експертът.

Според нея за децата всяко нововъведение е нова перспектива, но на училищата им е трудно да се справят, затова се появяват алтернативни образователни институции, които да посрещнат нуждите на децата.

Най-важното в образователната система е преподавателят да може да разпознава потенциала на своите ученици. Без ментор и човек, който да вдъхновява и насърчава ученика, той няма как  да бъде успешен и реализиран. Бистра Илиева – управител на образователна институция „Дарби", коментира образователния модел и как трябва да се актуализират учебните програми и методиката на преподаване спрямо нуждите на образователната система.

„Бидейки иноватори, решихме да дадем възможността на една друга образователна система – британската, да покаже тази възможност и на нашите деца тук в България, защото традиционно нашият учител е перфектен учител, но той има нужда да намери среда, в която да покаже своето творчество и своите вдъхновения. Именно британската система дава тази свобода на учителя първо, защото учениците сами заедно с преподавателите си избират предметите, по които ще учат, второ, защото учителят, бидейки до ученика, той му е партньор и не му е съзидателя, който да каже „ти си научил и не си научил“. Системата дава възможността да се покаже, че учителят и ученикът са в един екип, защото учителят поставя само диагностика къде сме стигнали. В системата на Великобритания ученикът оценява също своя учител. В нашето училище ние направихме така, че децата си дават своята оценка. Това трябва да се случва и в нашата образователна система“, разказа Бистра Илиева.

По време на мултиплатформения проект тя сподели, че учебниците са по-научно ориентирани и това е разликата с британската система. Обратната връзка от училищата работи много успешно, защото самите учители пишат учебниците.

Иновациите в образованието и предприемаческата култура бяха разгледани от проф. д-р Евгени Станимиров - ректор на Икономически университет Варна. Той сподели своята представа как университетите могат да създават бизнес лидери и успешни предприемачи, използвайки както традициите в образованието, така и новите технологии.

„Средата е толкова динамична, социумът толкова много се промени в последното десетилетие, че една образователна институция преди всичко трябва да се стреми да бъде иновативна и да бъде прагматична. Мога да дам пример - Икономически университет Варна с още две институции създадохме първата дълбоко технологична иновационна долина в Европа и смятаме, че капацитетът, който има тази идея е много висок и има потенциал да промени местната екосистема и не само“, сподели проф. д-р Станимиров.

По негово мнение академичното образование и практиката се допълват и трябва да насърчаваме студентите да бъдат комуникативни, да бъдат бързо адаптивни, отговорни и техен основен приоритет да не бъде  търсенето на оправдание в другите.

В “Бъдещето: Образование“проф. д-р Миглена Темелкова - първата жена, избрана за ректор във Висше училище по телекомуникации и пощи, коментира най-съществените предизвикателства пред висшето образование у нас.

„Безспорно най-голямото предизвикателство пред българското висше образование е интердисциплинарността, защото в момента чистият инженер е вече непотребен. Потребен е инженер, който интегрира дисциплинарни знания, умения и компетенции, така че примесването на няколко научни области в образователната система и по-специално във висшето образование е едно от основните предизвикателства, които стоят пред българския образователен модел. Следващото предизвикателство е изграждането на конкретни практически умения в завършващите висши образования. Висшето образование отдавна следваше да премине тази метаморфоза от строга теоретичност в една теоретикоприложност“, посочи тя.

Проектът се осъществява със специалната подкрепа на Пощенска банка, А1, Висше училище по телекомуникации и пощи (ВУТП), Икономически университет Варна, Академия Никола Тесла, Елана Финансов Холдинг и Darbi College.

Медийни партньори на мултиплатформения проект са Investor.bg, Dnes.bg и Az-jenata.bg.

Коментирай