Победителката Ивета Балева
Приготвянето на хубаво кафе и насладата на вкуса му не е просто рутина от ежедневието, а прекрасен ритуал. Това е нашата любима част от деня, когато глезим сетивата си, отпивайки глътка кафе и усещайки аромата му. Време, което е само за нас или е споделено с любимите ни хора.
Чаша ароматно кафе или нещо по-специално за добър старт на деня или за кратка пауза, са моментите на бягство от динамиката на ежедневието, които заслужаваме. И знаем къде да ги намерим. В заведенията на Starbucks. Там е винаги приятна срещата с нашите любими баристи, с които обичаме да си говорим за кафе и за новостите, които предлагат. А те имат много да разказват за кафето и думите им някак те отнасят в красивите плантации, откъдето всичко започва. А когато искаме да ги видим в по-различна и състезателна светлина, отиваме на бариста шампионата.
Той се провежда ежегодно на национално и международно равнище от Starbucks®, като България се включва за първи път през 2016 година. И тази година надпреварата събра най-добрите баристи, като брандът го реализира в разширен формат, пред погледите на журналисти и инфлуенсъри. Гостите имаха възможността да се насладят на специална кафе дегустация на регионалния мениджър за България Иван Андреев и да опитат уникалния сорт Arabica Red Bourbon, донесен при неотдавна приключилото му посещение в Руанда в рамките на Starbucks Origin Experience.
Какво представлява националният бариста шампионат на кафе бранда?
Starbucks® заведенията в страната бяха излъчили осем участници, които всички до един са сертифицирани coffee masters. Те са абсолютни майстори на кафето, познавачи на великолепния вкус. Състезаваха се за престижната титла Най-добър бариста на България, а победителят печели правото да представи своите бариста умения на финалите в Лондон през септември тази година.
През изминалата 2023 година почетната купа бе връчена на Виктория Чобанова, която в тазгодишния шампионат бе поканена не като състезател, а като част от журито.
Осемте състезатели бяха оценявани от авторитетно жури от професионалисти, включващо Иван Георгиев – регионален директор на Starbucks за България и Румъния, Иван Андреев – регионален мениджър на Starbucks България, Свилен Лалев – регионален мениджър на Starbucks България, Ася Стойчева – HR мениджър в Starbucks България, Милена Пенева – Supply Chain мениджър Starbucks България, Камелия Миткова – управител Starbucks Мол Пловдив. Тяхната нелека задача бе да следят за качеството и вкуса на кафето, креативността и начина на представяне на напитките от всеки участник.
Националният бариста шампионат на Starbucks® се проведе в рамките на един ден. Бариста майсторите трябваше да покажат най-доброто от себе си в трите кръга – Barista Craft (лате арт), Coffee Storytelling (кафе дегустация) и Signature Beverage (представяне на авторска напитка). Гостите на събитието имаха възможността да опитат и от напитките, участващи в надпреварата.
Но участниците бяха изненадани и с един допълнителен кръг от състезанието. Анка Еклемеа – Бранд HR мениджър Starbucks Румъния и България и Радостина Христова, блогър и инфлуенсър, които бяха специални гости на събитието, също се включиха в журирането. Те зададоха няколко въпроса, с които оцениха комуникационните и презентационни умения на кандидатите.
След приключване на всички турове в шампионата стана ясно и името на победителя – Ивета Балева от Starbucks Парадайс Център.
„Благодаря на журито за това признание! Вярвам, че Starbucks е най-доброто място, ако искате да се развивате не само като любител на кафето, но и като креативна личност. Кафето е моята най-голяма страст и се стремя да създавам не просто напитки, а преживяване! Истински се надявам да представя достойно България на финала в Лондон!“ – сподели победителката.
Това, с което тазгодишният бариста шампионат у нас се различаваше от предходните издания е, че в него участие взе бариста майстор с увреден слух. Той се представи блестящо и сподели, че много харесва работата си, работната атмосфера и колегите си.
Starbucks България се отличава не само с прекрасните кафе напитки, но и с редица проекти, които заслужават вниманието на всеки.
Чрез франчайзополучателя АмРест, брандът работи в сътрудничество с Фондация „Сошъл Фючър“ за проект JAMBA. Той има за цел да подпомогне професионалното обучение и кариерно развитие на хората с различни възможности. Хора с увреден слух и желание да се изучат за баристи се обучават и сертифицират в два етапа. Първият екип от 9 човека получи своите сертификати в края на ноември 2023 г., а вторият етап тече в момента, като сертификация на нови 6 баристи се очаква до края на юли месец. Проектът се финансира от Starbucks Foundation и се подкрепя от АмРест, като гранта възлиза на обща стойност 26 хиляди щатски долара за подпомагане на 130 младежи. АмРест осигурява целия инвентар, продукти, ноу-хау и обучение, което е проведено на жестомимичен език. Господин Веселин Панталеев, част от първия етап сертифицирани баристи взе участие в Starbucks България Бариста Шампионат 2024 г.
Ето какво сподели Иван Георгиев, който е регионален мениджър на Starbucks България и Румъния по темата:
„Това е един проект, който ние започнахме преди повече от две години. Самата идея се породи, когато човек с нарушени слухови потребности дойде при нас и имаше желание да работи, който сподели, че е работил на други места, в други кафе вериги, които са му оставяли възможността само да почиства, а той имаше голямото желание да работи с кафе. Идвайки при нас въпросното момче, се зароди идеята как ние можем да го направим. Тогава стартирахме целия процес, цялата програма, която вече върви повече от две години с подкрепата на JAMBA.“
Иван Георгиев сподели, че човекът, вдъхновил проекта, към днешна дата обучава всички хора като него, които имат желание да се занимават с кафе.
„Правим курсове за баристи извън заведенията ни в не толкова интензивна среда.“
Именно единият от учениците взе участие в тазгодишния бариста шампионат.
„Ние тепърва обмисляме как можем да разширим проекта.“ – добави господин Георгиев. „Виждайки колко щастливи се чувстват те в нашите заведения, работейки с клиенти, виждайки клиентите колко добре ги възприемат и дори търсят контакт с тях да бъдат обслужени от тях, е показателно и това само ме радва.“
Проектът е доказателство, че кафето е не просто една чудесна напитка, а и начин да общуваме с всеки.