Най-добрата жена-фотограф в света интерпретира италианския стил в седем снимки, включващи някои от ценностите, които представят най-добре италианската култура.
В Рим, на 14 октомври 2008 г. – Lavazza добави важна глава към своята известна “календарна” история, като възложи на Ани Лийбовиц, най-добре познатата и търсена съвременна фотографка, да създаде седемнадесетото издание под художественото ръководство на рекламна агенция Armando Testa.
Комплексната тема, избрана от Ани Лийбовиц, е много любима на марката – и определено е необичайна за тази велика фотографка: италианския стил. За да изобрази тази концепция, фирмата разчита на талант, който има способността да смесва икони от миналото и настоящето, за да покаже какво означава “италианското” в света на изкуството, киното, модата, храната, красотата и чувствеността.
Ани Лийбовиц създаде седем снимки (шест за страниците с месеците и една снимка за корицата) – или може би трябва да кажем седем снимки, които пресъздават сюрреалистично пътуване през една изискана страна, която съществува не само във въображението на своите собствени граждани, но и в международното съзнание, за да дефинира отношение и начин на живот, който не може да бъде открит никъде другаде по света.
Като поддържа твърдо своя фокус върху символа на италианския стил – еспресото – Лийбовиц избра постановки за своите снимки, които правят препратки към големите имена от света на изкуството, киното и дори модата, и използва по хитроумен начин артистични влияния и сюрреалистични обстановки, типични за нейното проникновено око.
Заснетите от Лийбовиц снимки са творби с театрален стил, който се противопоставя на реалността, с отсенки на светлина като при здрачаване, която напомня на фламандски стил, типичен за фотографката. Снимките пораждат възхищение, омагьосват или забавляват. Едно нещо е сигурно – те имат директно, ефикасно влияние и не оставят наблюдаващия безразличен.
Вземете за пример снимката, озаглавена “Киното” – признание към великия майстор на италианското кино, Фредерико Фелини. Тук Ани Лийбовиц черпи своето вдъхновение от култовата сцена, която направи фонтана Треви известен в цял свят. Или “Геният”, снимка, която по игрив начин възхвалява един от символите на италианската история и култура, Витрувианския човек на Леонардо да Винчи, интерпретиран в чувствена, женствена версия, или пък “Вълчица”, емблематичният символ на Рим, заснет вътре в Колизеума.
Има го и в изпълненото с фантазия ателие на “Модата”, с изтънчения, “моден” детайл на истинското еспресо и показаните на заден план величествени вечерни рокли, предоставени специално за случая от две звезди на международната висша мода, Dolce & Gabbana.
След това е целувката в “Съблазън”, чисто изкушение и типичен италиански сексапил, с река Тибър на заден план и светлина и перспектива, които напомнят за Каналето. Или тази с най-любима на италианците храна – спагетите – в която магическата съставка на усмихнатия модел се слива с чувствения заден фон на хълмовете в Тоскана.
И последно, снимката, която символизира Венеция – снимката за корицата. Тя представлява драматична интерпретация на венецианска маска, един от най-добре познатите и най-популярните символи на италианската култура.
В своите календарни фотографии, Ани Лийбовиц ни напомня, че истинската ирония означава никога да не взимаш нищо прекалено на сериозно. Малките детайли на заден план, вмъкнати тук и там подсказват, че дори и най-перфектната конструкция все пак остава подобие..
* * *
Тенденции в италианската мода за есен-зима 2008-09
Моменти от разпространението на чая от древността до днес
Полският през октомври, от изкуството до бирата, саламчетата и сладкишите