Шест дами в пилотската кабина: Жените, които покоряват небето

Кои са пилотите с нежни имена в екипа на националния превозвач?

08.03.2025г. / 10 00ч.
Мария Дуковска

Красивите дами пилоти на България Еър. Снимка: Bulgaria Air.

На 8 март, Международния ден на жената, националният авиопревозвач „България Еър“ отвори вратите си специално за нас от Az-jenata.bg и ни даде да се докоснем до шест изключителни дами, които всеки ден покоряват не само сърца, но и... небето!

Това са жените пилоти на компанията – амбициозни, смели и всеотдайни професионалисти, които със своята страст към авиацията проправят път за бъдещите поколения. Освен тях в пилотския състав на националния превозвач има още няколко дами, които покоряват смело небето.

Тези шест жени не просто пилотират самолети – те вдъхновяват. Те са пример, че в авиацията няма граници за онези, които мечтаят да летят. Именно в днешния прекрасен ден искаме да Ви срещнем с техните лица, за да Ви покажем, че няма невъзможни неща и ако обичаш нещо – не трябва да се страхуваш да го преследваш! И съвсем не на шега – самите те описват тези думи като тяхното мото в живота! 

Запознайте се с шест от дамите пилоти в екипа на националния превозвач „България Еър“:

Капитан Росица Иванова (командир на Еърбъс А320 и Еърбъс А220)

  • Завършва висше образование в Технически университет – София със специалност „Авиационна техника и технологии“. През 2003 г. е първият ѝ полет на Zlin143L.
  • Работи в авиокомпания „България Еър“ от 2009 г. досега. През 2018 г. става командир на Еърбъс А320, а от 2022 г. е и командир на Еърбъс А220.
  • Към момента има 11 000 часа във въздуха и над 20 години упражнява професията на пилот.
  • Времето извън авиацията отдава на семейството и двете си деца.
  • Мото: Няма невъзможни неща!

Капитан Райна Косева (командир на Ембраер Е190)

  • Бях 17-годишна, когато се влюбих в небето, като донаборник - парашутист в аероклуб "Божурище". Завърших ТУ София, специалност "Авиационна техника и технологии" и на 03.08.2003 г. направих първия си полет като обучаем пилот на самолет Z143L.
  • През 2005 г. започнах работа като втори пилот на самолет L410 в карго компания, а от януари 2008 г. до сега работя за авиокомпания "България Еър".
  • Имам над 10 500 летателни часа на три типа самолети и повече от 20 години летателен опит. Към момента съм командир и line training captain на самолет Ембраер Е190.
  • Майка съм на три деца и свободното ми време е изцяло посветено на тях и на спортовете, които практикуваме заедно. Обичам зимата, снега, планините и всички видове активности на открито.
  • Мото: Трудните неща ги правя веднага, за невъзможните ми трябва малко време!

Капитан Надежда Доганова (командир на Еърбъс А220 и Ембраер Е190)

  • Завършва за пилот през 2008 г. и започва работа в авиокомпания "Хемус Ер" през 2009 г. на BAe-146. През 2012 г. започва работа в "България Ер" на Ембраер Е190, където за пръв път става командир на същия тип самолет.
  • От януари 2024 г. става командир на новия Еърбъс А220 в авиокомпания "България Еър". Първият ѝ полет като обучаем пилот на самолет е през 2006 г. на C150 на летище Горна Оряховица.
  • Към момента има 9000 часа и 17 години в авиацията.
  • Обича да изкарва свободното си време като пътува със семейството си и посещава различни кътчета от света, а също така и кулинарния туризъм. Обича да пътува със самолет като пътник и да наблюдава как работят в другите авиокомпании.
  • Мото: „Ако не правиш нещо със сърцето си, по-добре не го прави”.

Златина Батищева (втори пилот на Еърбъс А220) 

  • Завършва висше образование в Национален военен университет „Васил Левски“, филиал гр. Долна Митрополия със специалност „Авиационна техника и технологии“. През 2016 г. е първият ѝ полет на Cessna 172.
  • Работи в националния превозвач от 2022 г. досега. През 2023 г. става втори пилот на Еърбъс А220.
  • Към момента има 3 000 часа във въздуха и 6 години упражнява професията на пилот. 
  • През времето извън авиацията е отдадена на семейството и приятелите си. 
  • Мото: Ако обичаш небето, не се страхувай да го преследваш.

Нина Галева (втори пилот на Ембраер Е190) 

  • Завърших Софийския университет „Св. Климент Охридски“ със специалност „Социална педагогика“.
  • Влюбих се от пръв поглед в самолетите още през 1996 г. и тогава разбрах, че това е моята работа мечта. Първият ми полет като обучаващ се пилот беше през 2013 г. на Cessna 172.
  • Започнах работа в „България Еър“ през януари 2024 г. и към момента летя като втори пилот на Ембраер 190.
  • В свободното си време обичам разходките сред природата, да пътувам и от време на време да се връщам към малките самолети. 
  • Мото: Ако наистина искаш нещо, вярвай в себе си, бъди достатъчно смел и ще постигнеш всичко, за което мечтаеш!

Виктория Ботева (втори пилот на Ембраер Е 190) 

  • Тя е дипломиран ИТ специалист, а интересът си към авиацията описва като любов от пръв полет - през 2015 г. пътува на Ембраер Е190 на „България Еър“ с незабравим полет за Дюселдорф… Първият ѝ самостоятелен полет като пилот е само 4 години по-късно, и на специална дата - 8 март 2019 г.
  • Завършва пилотското си обучение в чужбина през 2023 г. и започва първата си работа като пилот в националния превозвач през 2024 г.
  • Към момента има над 700 летателни часа. В свободното си време често пътува с приятели до интересни места. 
  • Мото: Авиацията е любов за цял живот!

Техните истории са вдъхновение за всяка жена, която мечтае да достигне висините – буквално и преносно. Те доказват, че небето няма граници, когато следваш мечтите си с упоритост и смелост.

Честит 8 март на всички дами – с мечти по-високи от небето и покоряващи всички предизвикателства на земята! 

Нека винаги летят смело – в небето и в живота! ✈
 

Коментирай
1 rate up comment 1 rate down comment
Бивш Пилот ( преди 4 седмици )
М/у самолет и лек а кола, разликата не е голяма. Преди 60 год. на третия месец можех вече в присъствието на инструктор,сам да вдигам самолета и да кацам....За мен лично Съветските самолети превъзхождат и днес Еър бъсите и Боингите....И сега като пътник изпитвам страх като знам качествата на горе споменатите самолети....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4 rate up comment 0 rate down comment
... ( преди 4 седмици )