Пиесата „Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“ с премиера в Народен театър „Иван Вазов“

24.04.2025г. / 09 55ч.
Михаела Лазарова
Снимка: Народен театър „Иван Вазов“

Снимка: Народен театър „Иван Вазов“

На 28, 29 и 30 април от 19:00 ч. на Голяма сцена на Народен театър „Иван Вазов“ ще бъде премиерата на „Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“ от Том Стопард на режисьора Боян Крачолов. 

Участват актьорите Ненчо Костов, Пламен Димов, Александра Василева, Александър Кънев, Надя Керанова, Радена Вълканова, Мартин Димитров, Валентин Балабанов, Кире Гьоревски, Иван Николов, Димитър Крумов, Александър Тонев, Асен Данков, Стелиан Радев, Явор Вълканов и Дарина Радева.

Сценографията и костюмите са дело на Борис Далчев и Михаела Добрева, композитор е Георги Атанасов, хореограф – Росен Михайлов, светлинен дизайнер – Мариана Хлебникова, драматург – Мира Тодорова, превод – Светла Манева, превод на стиховете от „Хамлет“ - Александър Шурбанов. Пиесата е интелектуална комедия, която през езикови игри, смешки, абсурдни „научни“ спекулации и поетични отклонения изследва темите за съдбата, случайността и свободата. 

Историята се разгръща през гледната точка на двама второстепенни персонажи от „Хамлет“, загубени в сюжет, чиито правила не разбират. Розенкранц и Гилденстерн всячески се опитват да поемат властта над собствената си житейска траектория, докато тестват теорията на вероятностите в игра на ези-тура, разсъждават за природните закони, „рационализират“ хаоса в поредица от нелепи силогизми и умозаключения, за да намерят каквато и да е закономерност или обективно основание, на което да построят някаква идентичност, посока и смисъл.

Том Стопард (р. 1937) е сред най-значимите съвременни драматурзи, а пиесата „Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“ е творбата, която го изстрелва към световната слава. Роден в Чехия, Стопард израства във Великобритания и започва кариерата си като журналист, преди да се посвети на драматургията. Пиесата му дебютира на Единбургския фестивал през 1966 г. и бързо се превръща в театрална сензация, достигайки сцените на Националния театър в Лондон и Бродуей. Великият актьор Лорънс Оливие, директор на Националния театър по това време, казва, че това е спектакълът, с който се гордее най-много по време на управлението си.

Пиесата е интелектуална комедия, която през езикови игри, смешки, абсурдни „научни“ спекулации и поетични отклонения изследва темите за съдбата, случайността и свободата. Историята се разгръща през гледната точка на двама второстепенни персонажи от „Хамлет“, загубени в сюжет, чиито правила не разбират. Розенкранц и Гилденстерн всячески се опитват да поемат властта над собствената си житейска траектория, докато тестват теорията на вероятностите в игра на ези-тура, разсъждават за природните закони, „рационализират“ хаоса в поредица от нелепи силогизми и умозаключения, за да намерят каквато и да е закономерност или обективно основание, на което да построят някаква идентичност, посока и смисъл. 

В своето малодушие и неангажираност на хора, от които нищо не зависи, се превръщат в съзнателни съучастници в убийство, за да се окажат накрая самите те предопределени да умрат. 

Боян Крачолов е един от най-интересните съвременни театрални режисьори. Носител е на награда АСКЕЕР 2017 в категория „Изгряваща звезда“ за спектакъла „Това НЕ е Хамлет“ и има номинация за АСКЕЕР 2021 за съвременна българска драматургия за „Монетата“. През 2024 г. печели ИКАР за режисура за „Петрови в грипа и около него“. Спектакълът „Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“ бележи неговия дебют на Голяма сцена.

Коментирай