Снимка: istock
В последните седмици една тема вълнува родителите изключително много и това е идеята на Министерство на образованието и науката да включи в учебната програма задължителен предмет добродетели и религия.
Темата е гореща и предизвика бурни реакции у много родители, учители и експерти, които изразяват мненията си в медийното пространство и социалните мрежи.
Провокирани от сериозната и актуална тема решихме да проведем анкета сред родители, които ни споделиха своята позиция за или против. Публикуваме тяхното мнение и аргументация, а ако и вие желаете да се включите в дискусията, пишете ни коментар под статията.
Р. Т., родител на дете в детска градина:
„Против съм, ако фокусът ще е само в източното православие и ще е пряк инструмент за проруска пропаганда; ще пласира руски имена като будители и т. н. Ако предметът по религия обхваща всички религии и толерантност към хората от друго вероизповедание, как трябва да приемаме, а не да се разграничаваме заради страха си от обезличаване – в този случай съм за.“
* * *
Д. К., родител на ученици в 1 и 3 клас:
„Аз съм за, ако се акцентира на добродетели, морал, емпатия и възпитание.“
* * *
М. В., родител на ученик във 2 клас:
„Аз съм „за“. Мисля, че вярата и религията, в повечето случаи, могат само да помогнат, не само на човека, но и на обществото. Крайно време е да спрем да мислим за религията като за нещо смешно, срамно или тайно. Горко обаче на учителите, които ще преподават.“
* * *
М. К., родител на ученици във 2 и 7 клас:
„За мен това е ретроградно, неясно, не всички са православни. Адресират проблеми с агресията, липсата на домашно възпитание и способност на училищата да наложат ред, но това е напълно неадекватен способ.
Образованието ни страда от това, че децата нямат логично мислене, не могат да извличат елементарни изводи, въвеждането на религия не адресира и това. Притеснителни са позициите на църквата за секса, тялото, аборта, контрацепцията, хората с различни заболявания и сексуална ориентация. Църквата оспорва еволюцията и други доказани факти, които децата изучават в училище.“
* * *
В. Ф., родител на ученици в 6 и 9 клас:
„Религията е преди всичко личен избор и усещане и родителите би трябвало да възпитават децата си в техните разбирания. Какво ще се случи, ако в едно семейство двамата родители са от различни вероизповедания?
Учителите не могат да бъдат специалисти и по религия, и ще прехвърлят своите разбирания и страхове към децата, което може да се окаже в директен конфликт с тези на родителите.
Цялата идея ми звучи като много други идеи в България – да се симулира някаква дейност уж с грижа за децата и за хората. Всъщност е пак само да се намери работа на безкрайни експерти и комисии, които да симулират активност и да отчитат резултати.
Децата вкъщи ги бият и обиждат, включително и в детски градини и училища, и изведнъж някакъв измислен предмет религия ще ги направи супер добри и смирени, въпреки неадекватните възрастни около тях, от които не виждат никакви християнски добродетели.“
* * *
М. С., родител на ученик в 7 клас:
„Против съм, защото това не е образователна реформа, а мимикрия на реформа. Прави се уж за възпитание на децата, но това не е функция на учителите. Тяхната мисия е да образоват децата, да им помогнат да имат критично мислене и да не са лесно податливи на манипулация. Вярата и изграждането на добродетели не може да е предмет в училище, а здрава основа, която се гради в семейството. Нека не натоварваме образователната система с неща, които просто не са ѝ работа и вероятно няма да се справи никак добре.“