Снимка: Reuters
Обикновено родителите са тези, които подтикват детето да се пристрасти към някоя вещ, обикновено плюшена играчка. Още от бебе те започват да носят навсякъде предпочитаната играчка. И тя малко по малко става неразривна част от света на детето – заспива с любимата плюшена играчка, води я на пазар, на море… навсякъде. И няма нищо лошо, докато не се появи проблем – играчката е загубена, повредена или вече неуместна. Любимата играчка вече не е просто вещ, а е натоварена с много по-голяма емоционална стойност. И е добре това да се запази, но не и детето да стане зависимо от тази връзка.
Но не във всяка детска градина ще разрешат всяко дете да си носи големия мечок. А и да разрешат, след като всеки иска да го пипне и преживее някоя детска караница, мечо може да остане без крак или без ръка, а това си е истинска трагедия.
Какво да направим?
Родителите малко по малко е добре да въвеждат и други любими играчки, за да се избегне синдромът на единствеността. Просто предложете на детето днес на разходката вместо да взема вече поизтърканото любимо мече, например да вземе току-що подареното зайче. И другите играчки искат да видят катерушките и люлките. И другите искат да се повозят на шейничката. Все пак не трябва да бъдем егоисти. Така детето, ако има повече любими играчки няма да се стресира, ако някога забрави единствената. А съвременният свят поне това позволява – децата да имат повече от една играчка. Минало е времето, когато децата са изкарвали детството си само с една кукла и едно дървено влакче. Да не говорим, че много от прабабите ни никога не са имали кукли, освен такива направени от слама и парцали.
Твърди се, че многото играчки правят по-умни децата и трябва да ги обграждаме с възможно най-много, но честно казано започвам да се съмнявам в този съвет и ми се струва, че е само рекламна политика. Имайки само една играчка децата стават зависими от нея, но имайки и прекалено много те престават да ги ценят и забавлението за много от тях се превръща в това аз ще чупя, мама ще купува.
Затова може би трябва да намерим златната среда и да се стремим да научим децата да не бъдат зависими от вещи в този свят на еднократната употреба, но и да не изхвърлят всичко като носни кърпички.