Снимка: Thinkstock
Досега се смяташе, че бебетата не могат да разбират реч преди да са проговорили. Обикновено първите думички се появяват около първата годинка и постепенно детето започва да надгражда и развива речта.
Според екип от учени изследователи, разбирането на речта започва да се случва много по-рано в бебешкия мозък. За да проговори, детето е слушало и запечатвало в паметта си много думи, значението на които то разбира подсъзнателно и интуитивно чрез смисловото им натрупване.
В моторните зони на мозъка, отговарящи за слушането и разбирането на речта се случват определени активиращи процеси още преди 7-мия месец от живота на бебето. Така то започва да разбира определени думи подсъзнателно.
Бебешко говорене
Бебетата започват да разбират речта много рано. Учените са установили, че бебетата могат да разбират някои думи още преди 6-тия месец.
До 7-месечна възраст бебетата могат да разграничават различни звуци от речта, като например дали се говори на майчиния им език или на някакъв друг. Разбира се механизми на осъзнаване все още липсват.
След първата си годинка децата се концентрират върху звуците и думите, които чуват най-често. Учените все още нямат ясна представа за механизмите на превключване от слушане към говорене, както и фокусирането върху родния език.
Практиката усъвършенства
Учените са наблюдавали 57 бебета на възраст между 7 и 12 месеца. Изследването е извършено с помощта на неинвазивен мозъчен скенер. Изследователите пускали на бебетата звуци от родния им език и същите звуци, но произнесени по начин, по който се произнасят в някакъв чужд език.
С помощта на скенера проследили мозъчната активност. Някои области, свързани с планирането на движенията и речта се активирали, включително зоната на Брока.
Това доказва, че бебетата са в състояние да реагират на речта на майчин език много преди да проговорят, твърдо заключават изследователите.
За контингента от 7-месечните учените обобщават, че реакцията, отключена в зоните на планиране на движенията и речта, е приблизително еднаква както при стимулацията с майчина реч, така и при чужд език.
Бебетата на възраст 11-12 месеца се справяли значително по-добре с разграничаването на звуците.
Изследователите смятат, че моторните планови зони в мозъка могат да играят съществена роля при преминаването от кърмачески етап към прохождане и проговаряне.
Източник : Mother Nature Network