Снимка: istock
Говорът на детето се формира много преди да проговори същински. Първите думички започват да се появяват на възраст около една годинка. Може да се каже, че се появяват и първите истински опити за говор.
Детето все още не говори, но с голяма скорост трупа езиков материал. Ето защо е изключително важно да му говорите често, да коментирате неговите действия и ежедневието му на ясен, точен и простичък език. Започнете и да го запознавате с частите на тялото – отначало с помощта на кукла, след това на собственото тяло.
Всичко това е препоръчително да става под формата на игра, а не на урок. Нека завършва с нежни закачки. Детето може да не говори, но общува. То не само разбира какво му казвате и може да изпълнява простички команди, но и умее да накара възрастните да го разберат.
Все още не изрича думи, но пък възпроизвежда необходимата интонация.
Активният речников запас на дете в тази възраст се състои от твърде малко думи – десет до двадесет. Но тези думи носят най-различен смисъл, който обикновено и в зависимост от контекста лесно можете да схванете. За да научи нови думи и да усвои произношението им, малчуганът се упражнява да повтаря тези думи, които чува.
Снимка: iStock
Детето много бързо обогатява и своя пасивен речников фонд, тоест думите, които вече разбира, но все още не може да изговаря и употребява. То е щастливо, че разбира какво му казвате, и може да го докаже. Затова на този етап с голяма радост изпълнява молбите на възрастните. Малкото има чувството, че помага и е полезно, ако мило го помолите да пусне радиото, да донесе пижамата си от стаята или да хвърли ненужен лист в кошчето или да ви подаде лъжицата от масата.
Детето обожава да произнася думата „не“
След около петнайстия месец детето започва да обогатява речниковия си запас с нова дума. Често ще чувате: „не“. През следващите месеци думичката ще придобие голяма сила и забележителна ефикасност. Детето, което казва „не“, се превръща в активен партньор в диалога. Вече не се задоволява само да търпи желанията на другите: ясно и твърдо утвърждава своята гледна точка.
Системното противопоставяне на гледната точка на родителите е доказателство за волята за независимост на детето и за желанието му да го вземат насериозно, като пълноправен член на семейството.
* * *
Източник: „Моето бебе от 1 ден до 3 години“ на Ан Бакюс
Издателство „Слънце“