По-дълги домашни – по-добро образование?

21.10.2011г. / 10 25ч.
Вергиния Генова
По-дълги домашни – по-добро образование?

Помагат ли дългите домашни за усвояване на учебния материал?
Замисляли ли сте се над тази училищна дилема?
Като родител, който следи развитието на детето си и учебния материал, все повече започвам да мисля, че дългите и постоянни домашни в малките класове убиват желанието на децата за учене, спират ентусиазма им за развитие и малко по малко започват да ги демотивират.

Всеки ден 5 дни в седмицата имат поне по 4 сериозни предмета (български език, чужд език, математика, разказвателни предмети) и всеки божи ден имат домашни по всички тях. Да кажем, че би могло да се сметне за нормално, ако имаха по едно-две упражнения, колкото да не забравят за какво е урокът и да поддържат темпото, но по няколко листа от сборника по математика ми се вижда свръх силите на малчуганите.

Останалата част от деня трябва да залягат само да пишат домашни, а кога остава време за занимания по изкуствата, за спорт, за волна игра... за това да се почувстват деца?

После защо децата били такива или онакива: били неконцентрирани, били спящи, били агресивни, били неадаптивни, били хиперактивни, а на родителски срещи можете да чуете купища определения, забележки и негативизъм.

Това нямаше да ме възмущава, ако налице имаше някакъв видим положителен резултат в образователната ни система като цяло и да си кажеш за доброто на децата е. Повече учене – повече успехи! На теория има логика по-дълги домашни, по-добро усвояване на материала, по-качествено запомняне, по-добри резултати. Защо на практика обаче тези очаквани положителни резултати ги няма?

И ако точно нашето дете се справя добре, това не би трябвало особено много да ни успокоява като граждани, защото е куриоз при такава натоварена учебна програма в крайна сметка голяма част от учениците да излизат от училище неграмотни. А статистиката показва и други стряскащи проблеми: затлъстяване (децата не се движат), гръбначни изкривявания (децата не спортуват), нервни смущения, агресия, безразличие... оказва се, че психическите проблеми може би са много повече, отколкото физическите. Ако не можем да образоваме децата качествено, поне да не ги поболяваме.

В крайна сметка учители и родители са тези, които определят темпа на учене.
Всички имаме желание децата да растат здрави, образоващи се и щастливи. Наша отговорност, а не на децата е да намерим най-оптималния вариант как това да стане на практика.

Прочетете още:

Коментирай
0 rate up comment 0 rate down comment
Иванка ( преди 12 години )
Така като гледам много агресия много негативизъм... Абе хора, няма нормален родител, който да иска детето му само с домашни да се занимава, когато не е на училище. Обаче съвсем да ги няма е безумие. Трябва да има баланс. Ще ме прощавате, обаче твърдението, че по света няма домашни е откровена лъжа! Има - с очите си съм го видяла. То вярно, че в днешно време е модерно да не се интересуваме какво наистина става по света, ами да чакаме някой да ни представи плодовете на собственото си въображение като истина и само да викаме УРА, ама... Все пак за собствените ви деца става дума. Който е против домашните въобще, нека каже на учителката, че детето му няма да се занимава с домашни, но пък и сам да си носи отговорността, ако детето му се справя по-зле от другите!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
от "и да и не" до "а ( преди 12 години )
От "село" София съм и изразът алоо не ми е в активния речник:))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Ралица ( преди 12 години )
По света го няма това с писането на домашните и тежките раници.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Катя П. ( преди 12 години )
За съжаление родителите са доста изолирани от просеца на подготовката за училище, а болшинството от учителите са некомепенетнти и незаинтересувани и от там идват проблемите. Едните смятат, че като пращат детето на училище то ще се образова, другите си мислят - аз да си претупам материала, пък като им напиша по няколко 3, 4ки родителите ще ги стегнат вкъщи и ще научат. Криво, криво разбрано обучениеее .... бедни, бедни ми ученикооо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
алооо ( преди 12 години )
Към "да и не"... от кое село са ви наблюденията? Знаете ли, че болшинстовото от децата нямат щастието да си подготвят домашните у дома? А го правят в занимални.Абсолютно ненормално е да имат домашни, които средно статистическо дете да трябва да ги приготвя 3 часа. А ако е по-бавно... трябва да пише и през нощта... така ли?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
загрижена майка ( преди 12 години )
абсолютно съм против домашните, вижте проекта Заедно в клас - модерното образование е без домашни, всичко се учи в клас и това е достатъчно!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
и да и не ( преди 12 години )
Децата не са едно такова сиво, аморфно нещо... Всяко си има по-големи или по-малки заложби да се развива в дадена област. Не е коректно да се говори за децата по принцип.Определено не е работа на хора, които имат малка или почти никаква представа от обучение да налагат собствените си възгледи колко точно упражнения трябва да включва домашната работа по един или друг предмет. (Въобще да не говорим, че това би следвало да се преценява спрямо конкретните ученици и не може да има един единствен отговор веднъж за винаги). Това, което създава проблемите е липсата на информираност най-вече у родителите, че детето не може да учи напр. 2 часа нон-стоп! Не случайно в училище има междучасия!!! Ефектът от домашните би бил много по-добър, ако и вкъщи се правеха такива "междучасия". Разбира се, трябва родителят да следи и те да не се удължават до безкрай, а да има балансирано редуване на учене и игра вкъщи. Така и умората ще е по-малка и ефектът от ученето ще е по-голям за същото време, което по-рано не е било достатъчно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
0 rate up comment 0 rate down comment
Vladilena ( преди 12 години )
Напълно съм съгласна с тезата за претрупания и безсмислено усложнен материал на учениците от малките класове, като по наблюдения в горен курс, където съм учител, се вижда единствено отказ от учене. И не защото методите на преподаване не са атрактивни и интересни, а защото учебниците са наблъскани с ненужна информация,която лесно може да се открие навсякъде - речници, енциклопедии, Интернет, но няма фундаментални знания. Мога да говоря и с премери, но няма да ми стигне мястото. Ето един - децата в пети клас се учат да преразказват Митът за сътворението от Библията, което впрочем е застъпено в програмата за 9 клас, където възрастта позволява разбирането на материята, но същите деца в 10 клас не могат да откроят фолклорните мотиви в "Изворът на Белоногата", т.е не са чували или малко са запомнили за "напиването на вода", "вграждането на невеста" и т. н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар