От догодина учениците ще може да преминават в по-горен клас и с двойка по някои предмети, стига общия им успех да е добър 4. Условието е през текущата година ученикът да си вземе изпита по предмета с двойката. Това е само за учениците от 5 и 6 клас. Аз и досега не знам да е имало повтарящи ученици или отпаднали, но щом са решили, че точно тези класове са рискови и трябва да ги подкрепят – може би са направили статистика и проучвания по въпроса.
По-хубавото е, че най-накрая на някои хора им е дошъл мозък в главата или са получили прекалено много оплаквания от родители, относно безкрайно тъпото решение от преди няколко години и малките класове да имат бележници и оценки. Най-накрая малките няма да се страхуват от лоши оценки и няма да се превръщат в бележкари. Момичетата да се надпреварват коя ще има най-много шестици в училище, като че ли това е марка за качество. И е такава сред някои ученички, докато марката на качество в горните класове не премине по брой свалени гаджета.
Да не говорим, че някои учителки си позволяват да използват годишните оценки като средство за наказание и възпитание и то по предмети като физическо възпитание и пеене, по които по дефолт не би трябвало да има никакви оценки. Но може би горките страдат от комплекси, че не са се изявили като музиканти и затова сега трябва да тероризират всеки, който не може да пее. Не може да се каже, че преподавателите по физическо възпитание са възпитаници на Националната спортна академия и са мечтали някога да се занимават със спорт или са искали да преподават спорт – за съжаление повечето от тях вземат физическото само за допълване на бройката часове. Все пак всеки може да наблюдава 20 търчащи в двора деца, нали? Ако някой, който милее за спорта и за развитието на децата погледне как протичат часовете по физическо в някои училища ще му стане лошо.
Разбира се, някои от вас може да смятат, че е добре още от първи клас да има оценки, за да може децата да свикват с тях и да бъдат по-старателни и ученолюбиви. Проблемът е, че в българското училище се преподава и учи за оценката, а не за знанията. Учи се не защото е интересно и увлекателно, а защото трябва. И от там идват всички последващи проблеми, които никак не са малко.
И за родителите на по-малки деца има по нещо. Задължителната забавачка може да започва още от 4 години. По това много родители, които сами искат да отглеждат и възпитават детето си ще възроптаят, но други, които не могат да си позволят да останат у дома без пари ще си отдъхнат, защото знаете до момента колко е трудно да се запише дете на детска градина. Интересно как ще се реализира обаче на практика при липсващи места – за нула време ще се построят още детски градини, ще вземат старите които са дали на този онзи и наново ще ги преустрояват или ще направят групите по 40-50 деца. Да, това ще бъде много интересно събитие в големите градове.
Това разбира се все още е само в проекта за закон за училищното и предучилищното образование, така че ако промените ви харесват не бързайте да се радвате.
Другата голяма промяна е началото на приватизацията и в училищата. Очаква се да влезе в сила възможността и частните училища и детски градини да получават пари от държавата, което е добре за всички, които имат възможност да запишат децата си в частни училища – предполага се, че таксите ще паднат, конкуренцията ще се увеличи и качеството ще се подобри. За който няма възможност – няма образование. Единственото, което ме притеснява, че няма учителски кадри и без промени в тази насока – и с делегирани и с каквито е да е бюджети, и платено и безплатно – образованието ще си е все едно на едно и също ниво.
Не че е нещо ново под слънцето, но дори сега, когато и у нас има много бедни и много богати, все още не може да се свикне, че това са два коренно различни свята, които просто нямат допирни точки. И ще станем като в Америка – най-накрая! Държавни училища ще има само в гетата, където ще се полуобразоват само бъдещи домакини и черноработници. Това може би ще стресне тийнейджърите, които ходят само с химикалка и лист на училище, когато само са на кеф, разбира се и ще знаят, че влязат ли в училище за трактористи (например) – после нямат никакъв шанс за високоплатена работа и добър живот. Но като знаеш, че нямаш шанс – какво ти пречи още на тая възраст да превъртиш и да станеш масов убиец, крадец или престъпник? Те вече са ти го предначертали, едва ли не? Трябва да отговориш на очакванията, все пак.
Ще кажете нима обреченото поколение на прехода, което е наясно, че няма шанс за по-добър живот е изтъкано от престъпници? Ето това е интересна нишка за размисъл – защо не е?
Към момента учиш не учиш в училище, после все можеш да запишеш още нещо и да вземеш някоя тапия и при добро разположение на звездите да имаш начален тласък в положителна посока. Да не говорим, че най-положителната посока за младите, които имат възможности си остава терминал 2, но може би с промените това ще се промени. Или пък ще даде повече възможности за навлизане на чужди частни училища, които да дръпнат свежи сили и умове точно към определена дестинация. Все пак живеем в глобален свят – всеки трябва да върви по своя път и то по цялото Земно кълбо. Ако някои заслужава и ще уважава повече тези хора – какво лошо? Така че може би бъдещите деца ще бъдат обгрижвани много по-добре, стига родителите им да успеят да се докопат до така бленуваната средна класа, която има възможност за избор.
И нищо не се знае, България вместо гето, може пък да се превърне в мини рай за японски и китайски милионери, решени да изживеят старините си на спокойствие.
Но в крайна сметка живеем тук и сега и отговорност на родителите е да се борят за по-добър живот и по-добро образование на децата си!
Прочетете още: