Аз съм с дислексия

12.10.2009г. / 11 34ч.
Аз жената
Аз съм с дислексия

Със дислексията се сблъсках във втори клас. В началото всичко беше наред, но скоро се появи проблем. Когато по математика започнахме да учим таблиците за умножение и деление, те се оказаха най-големият ми кошмар, а уроците оттам нататък по математика – истинско мъчение.
Когато взехме урока с таблицата за умножение с две, госпожата ни даде за домашно да я научим и на другия ден да я кажем наизуст. Дотук добре. Аз дотогава бях добра ученичка и нямах проблеми с ученето, бях много ученолюбива и любознателна (и до днес съм такава). Прибрах се вкъщи и по-късно започнах да я уча таблицата. И се появи проблем. Прочетох я сигурно двайсетина пъти, но щом затворих учебника и се опитах да я кажа наум, блокирах. 8.2=... и до там. Не можех да се сетя за отговора. Поглеждах, отново прочитах таблицата, пак опитвах и пак не успявах да я запомня. На другия ден съучениците ми без проблем я казаха, но на мен ми беше трудно и тайно поглеждах таблицата в учебника.
Впоследствие всички тези таблици за умножение и за деление се оказаха истинско мъчение. Опитвах и опитвах, не можех да ги науча, да ги запомня. Освен това ние трябваше вече да се учим да решаваме задачи наум, без сметала и пръсти. Което за мен се оказа страшно трудно. Да смятам през едно се оказа лесно, но през две и повече... мозъкът ми просто блокираше. Често в часовете по математика поглеждах съучениците си и се смайвах как си решаваха задачите наум, без да се затрудняват и напъват. Аз не можех така. Ако не смятах с пръсти, никога не стигах до отговора колко е например 38+12 = ... В главата ми имаше едно празно поле, отговорът просто не идваше. Мозъкът ми не издържаше и отказваше да решава задачи. Математиката се превърна в омразен предмет, ставаше ми лошо като видех задачи. Вкъщи не исках да си уча уроците по математика. Нашите ми се караха, смятаха ме за мързелива. Но не бях. Опитвах се, опитвах се да решавам задачи, но не се получаваше. На класни и контролни се представях зле, но не ми пукаше. Просто този предмет не беше за мен. Истински ад настъпи от пети клас нататък. Учителката ни по този предмет беше възможно най-ужасния учител на света. Всеки ден взимахме нов урок, 5-6 задачи решавахме в училище и пак по толкова ни даваше за домашно. Ако някой не си знаеше урока, ако не беше подготвен да бъде изпитан, тя се ядосваше и удряше с ръка по бюрото или чина, или пък с тебешира по дъската, тропваше с крак и се караше. Уроците от пети клас нататък бяха цяла сложност за мен, истински лабиринт – дроби, уравнения, формули и т. н. Всеки следващ урок ставаше все по-сложен и объркан. Гледах задачите на дъската и нищо не разбирах. А пък формулите госпожата държеше да ги запомним. Как ти! Тези формули ми се виждаха като някакъв объркан лабиринт, цялата математика беше плетеница от лабиринт. Не можех да решавам задачите на изпитите и в полето за отговори пишех “Не знам”. Госпожата ми пишеше двойки, много се ядосваше, че не разбирам задачите, че не ги решавам... Аз се опитвах да й обясня че ми е трудно, но тя не искаше и да чуе. Когато ни раздаваше писмените работи, показваше моите на целия клас, а на мен ми ставаше гадно. Толкова непоносим и труден беше този предмет, че се отказах да слушам в часовете, ами най-често гледах през прозореца или пък на последната страница в тетрадката си драсках разни глупости. Бях потисната, чувствах се глупава. Геометрията също ме затрудняваше. Научих геометричните фигури, но каква за Бога е разликата между тъп и остър ъгъл в един триъгълник? На мен триъгълниците ми се виждаха еднакви. Не разбирах за какво трябва да ги знам различните ъгли в триъгълниците – нима това е важно в живота?

После ме преместиха в друго училище. Там обясних на учителката по математика колко ми е труден предметът, и за моя изненада тя прояви разбиране. Не се караше за двойките, които получавах, не искаше много от мен. Но за да премина в следващия клас, ми се налагаше на изпити да престъпя един от принципите си – да не преписвам и да не подсказвам. Но нямах друг избор, само така щях да мина.
В средното ми училище, където учих после, за щастие попаднах на още по-добра учителка. Съучениците ми, поне повечето, също не можеха да решават задачи като мен и се измъчваха. Затова там госпожата ни пишеше задачите с отговорите, а ние ги преписвахме. Така беше и на класни и на контролни. Не получавахме високи оценки, за да не се усъмни някой, но за мен нямаше значение.
И по други предмети имах проблеми, като българския например – така и не разбрах уроците по български. Важните неща ми беше трудно да запомня. Даже като малка не знаех какво е съществително, прилагателно, глагол, сега знам само последното. От българския научих единствено какво е глагол, просто и сложно изречение, единствено и множествено число, окончанията, правописа, видовете изречения, пренасянето на части от думи на нов ред и малко пунктуация. Само дето и до днес малко не знам как правилно да поставям запетайките. Какво е сказуемо и до днес не знам. Писмените работи по литература също ми бяха трудни, поне докато не попаднах после на добра учителка, която всичко обясняваше и при нея бавно взимахме материала, но поне всичко схващахме.

Известно време се мислех за тъпа и глупава, докато когато бях в 10 клас веднъж не гледах един филм по “Холмарк” – “Сред приятели – историята на Рич Донато”. Главният герой имаше същите проблеми като моите. Останах втрещена, защото мислех, че само аз имам проблеми с ученето и нищо не разбирам, а се оказва че има други като мен! И че дори проблемът ми си има име – дислексия. Поуспокоих се. Но ми стана ясно обаче, че искам или не, дислексията ще е част от мен и завинаги и ще ми пречи в някои аспекти в живота. И тя наистина ми пречи. Аз не само не мога да смятам – не мога и да съм самостоятелна, пак заради дислексията. Така и не се научих да си връзвам обувките – просто тези възли са толкова сложни... Гледам другите и до днес им се учудвам как го правят, толкова сложно и извънземно ми изглежда. Не мога и да готвя – за мен е направо учудващо че хората имат толкова рецепти в главата си, готвят без да поглеждат книги, знаят кога кое да сложат, какво им трябва. Много пъти съм гледала майка ми, баба ми и сестра ми как готвят и не спирам да им се чудя “Ама как успяват?”. Има неща, които на мен ми се виждат толкова сложни и трудни, неща, от които мозъкът ми просто блокира и отказва да ги възприеме. Допреди години дори часовникът ми беше труден – чак в 9 клас го научих. На компютъра се научих да работя сама, с помагало до себе си, но в началото не разбирах какво е операционна система, какво браузър. Сега с някои неща се оправям. Късмет е, че в интернет има добър компютърен форум, а съфорумците винаги ви обясняват внимателно и нагледно. Така всичко схващам. Някои от нещата, които не научих в училище, ги научих по “Дискавъри”. Благодарение на това, че в рамките на един или два часа (зависи от филма) с прости обяснения, компютърни графики, опити и сравнения схващах неща, които в учебниците така сложно ги бяха написали.

Именно от “Дискавъри” научих какво е магнитно поле и как действа, какво е антигравитация. Единствено материя и до днес не знам какво е.

Когато влязох в сайта ви и видях конкурса, се зарадвах много. Защото за дислексията не се говори, а трябва. Учителите или не знаят за нея или отказват да я приемат. Има немалко деца и ученици с дислексия. Имат трудности в училище, но вместо разбиране, срещат укори че са мързеливи и им лепват етикет “мързел”. За онези, които като мен имат трудности с математиката – те няма да могат да влязат в средно училище или поне трудно ще влязат, защото изпитите за тях са непосилни. Аз след 8 клас учих в училището за деца с увреден слух в София ( с увреден слух съм) и там приемът за щастие беше по документи. Много исках да уча, но това беше единствената алтернатива. Другаде нямаше да ме приемат без изпит. За съжаление повечето деца нямат моя късмет.

Пиша всичко това с надеждата да може нещо да се промени за децата и учениците с дислексия. Те трябва да бъдат диагностицирани, учителите трябва да знаят за нея, учебните програми трябва да бъдат съобразени с такива ученици. Трябва открито да се говори за този проблем. Децата с дислексия не са глупави, просто имат трудности. Нуждаят се от повече подкрепа и разбиране.

Сега съм на 25 години. живея с родителите си. Подиграват ми се, че не съм самостоятелна. А аз се уморих вече да обяснявам какво е дислексията. Сега, слава Богу, поне рядко имам неприятни моменти заради нея. Единствено неприятно и гадно ми е, като излизам да пазарувам. Защото не мога да смятам, не знам ще стигнат ли парите. Чувствам се зле като попадна в конфузни ситуации заради дислексията. Бих искала да ви помоля да препоръчате на децата в сайта филма на “Холмарк”. Той най-добре показва дислексията. Ще се радвам да се направи нещо за дислексията – хората трябва да знаят за нея и да проявяват разбиране. Трябва да се изхвърли остарялото мислене, че ученикът е мързелив. Между мързел и дислексия има голяма разлика.

Радвам се, че нещо се прави за децата с дислексия. Искам за тях училището да стане по-лесно и приятно, да им е по-лесно, като знаят какво им е.

* * *

Всеки десети човек в света страда от дислексия
Излезе книжката Аз и дислексията
Изложба на талантливи деца и младежи с дислексия в Русе

Коментирай
6 rate up comment 0 rate down comment
Darina ( преди 12 години )
boq se che imam sushtiq problem no ne sum spodelqla na nikoi za tova dori na nashte cql jivot sama sum se spravqla s tova naistina i na men mi beshe trudno da si vruzvam vruzkite ili kosata na opashka kakto i da razspoznavam chasovnkika no taqh gi ovladqh sega nqmam problemi s tqh no imam sus smqtaneto hilqdi puti sum se chydela zashto na men se sluchilo tova ne iskam i da si spomnam v kakvo depresirano sustoqnie sum predi chasovete po matematika i da nqma koi da me razbere no sega vijdam kakuv e bil problemut
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4 rate up comment 1 rate down comment
petq ( преди 12 години )
az sega gledah edno filmche i ednoto momiche be6e s disleksiq,i reshih da proverq v internet kakvo e tochno tova,ne sam prejivqvala takova ne6to,dori moga da kaja che sam matematichka i to dosta dobra,no ne mislq che problema e v bolesta,da ne e lesno,no kato gledam golqmiqt problem pri teb e che nikoi ne te potkrepq,ako uchitelite sa imali pone malko akal v tezi tapi glavi(za6toto v momenta povecheto uchiteli sa ogranicheni do bezkrai)6tqha da ti pomagat bez da demonstrirat pred tvoite vrastnici,kato ostavat sled chasovete s teb i go obqsnqvat po razbiraemo,a sa6to ako obra6ta6e vnimanie na tozi problem i darjavata(da napravqt specialni uchili6ta za tova) 6te6e da jiveesh normalen i spokoen jivot,pojelavam ti ot vse sarce ot tuk natatak da badesh mnogo 6tastliva,za6toto gospod gleda i ako te e li6il ot tova,6te dade ne6to drugo.Taka kakto gluhiq betoven e muzikant naprimer.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8 rate up comment 1 rate down comment
temenyjka ( преди 12 години )
Zdraveij,mai i az imam disleksiq i 6te otida na pregled,4e ako se ostavq v rucete na na6te prosto sum zaginala,a dotova 6to e materiq-vsi4ko okolo tebe,vsi4ko koeto moje6 da pipne6/ili ne no su6testvyva/ vsi4ko ot do,ot koeto su6testvyvat zvezdite,galaktikite do virusite i stolovete e materiq,a za antimateriqta tyka bez risynki nqma kak da ti pomogna
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2 rate up comment 0 rate down comment
Petar ( преди 12 години )
Zdrawei,Poli ne sum se sbluskwal s tolkowa golqma trudnost, no bog shte ti pomogne Bog e milustiw.Dano wsichko da ti wurwi po woda!!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7 rate up comment 0 rate down comment
Йордан ( преди 12 години )
Току що прочетох една от книгите на милярдера Ричард Брансън "Майната му!Да го направим". Там той споменава на няколко пъти, че е имал дислексия като малък и по този повот потърсих какво е това състояние.Явно има шанс за всеки на този свят, но трябва да се потрудиш малко да си го заработиш.Успехи ви желая на всички
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5 rate up comment 0 rate down comment
Асен ( преди 12 години )
Здравейте, Поли. От това, което прочетох, спокойно мога да кажа, че с правописа се справяте доста добре. Не се притеснявайте за математиката, тя не е трудна само на вас, а и на много други, проблемът е, че на много деца и възрастни тя въобще не е интересна. За сметките не се притеснявайте, може да ползвате ***. За пазаруването също - може да смятате предварително, или да взимате повечко пари. За готвенето също не се притеснявайте, не е особен проблем, ще се научите, виждам че имате желание, а то именно е важно. С желание се постига много, а и готварски книги също има. Що се отнася до връзването на обувките, носете обувки без връзки, сега обувки има много. Ако самичка разберете как да отсявате плявата от истински важните неща, проблемът ви е решен. Един съвет: не си товарете мозъка с всевъзможни неща. Сравнявайте и преценявайте. Това, че сте на 25 и живеете при родителите си не е абсолютно никакъв проблем, тъй като когато решите да напуснете "семейното гнездо" ще го направите, и тогава ще видите, че дислексията няма нищо общо с това! Единствено вие и само вие знаете кое е най-добро за вас. Слушайте вътрешния си глас. Повечето жени имат много добре развита интуиция. Поздравявам ви за това, което сте разказали, малко хора биха го направили.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3 rate up comment 0 rate down comment
НИКОЛАЙ ( преди 12 години )
АЗ СЪМ ДЕТЕ КОЕТО МЕ ВЛЕЧЕ ВСИЧКО ОСВЕН АНГЛИСКИЯ ЕЗИК.НЯМА СТРАШНО . НИЕ СМЕ ДЕЦА НА БЪДЕЩЕТО
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2 rate up comment 0 rate down comment
Божидар ( преди 12 години )
И аз имам малко проблеми с математиката, но не мисля ,че имам Дислексия. Аз се надявам най-накрая учителите да разберат и да приемат тази болест.Само това ще кажа и, че съжелявам тези които са с дислекция.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2 rate up comment 0 rate down comment
Христо ( преди 12 години )
аз не мога да опиша това положение.Никога не съм го преживявал.Но пък не се справям по математика.Доста от предметите ми са трудни.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3 rate up comment 0 rate down comment
Славка ( преди 12 години )
Здравейте, макар и доста по-голяма от Поли, това което описва ми е до болка познато. За да няма правописни грешки вече има достатъчно компютърни програми които да поправят текста. Като бях ученичка, математиката ми беше любим предмет, но българският език ми беше кошмар. Чудех се за какво са ми тези глаголи и местоимения, защо трябва да уча на изуст стихотворенията и въобще всичко свързано с учене наизуст. За чужди езици да не говворим. На времето родителите ми ме смятаха за затворено дете, надраснало игрите с кукли. Сега разбирам че може би имам такъв проблем но ми е малко късно да се срещам с лекари. Научих се да живея с този си проблем и да си търся работа отговаряща на моите нужди.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар