Станислава Величкова, учител от 119 СУ: Ще се наложи да бъдем много гъвкави

Проектът School is Cool представя мнения на родители на ученици за новата учебна година и предизвикателствата, свързани с нея

08.09.2020г. / 10 36ч.
Мария Дуковска
Станислава Величкова е начален учител в 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“. Снимка: личен архив

Станислава Величкова е начален учител в 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“. Снимка: личен архив

Az-jenata.bg стартира проекта School is Cool, посветен на новата учебна година и предизвикателствата, свързани с образованието днес и интензивното използване на технологиите.

2020-а година подложи всички ни на изпитание, промени ежедневието и на малки, и на големи, а в образователната сфера се наложи за съвсем кратко време да се премине към дистанционно онлайн обучение. Именно това предизвикателство провокира нашия екип да потърси мнението на една от най-ангажираните страни в процеса - родителите.

В поредица от няколко интервюта ще ви срещнем с родители на ученици на различна възраст и посещаващи най-разнообразни училища, за да разберем как се подготвят те за новата учебна година, какви са техните страхове и надежди, и как с помощта на технологиите бихме могли по-лесно да преодолеем препятствията, които ни очакват. 

Първата ни среща е със Станислава Величкова, учител в столичното 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“, родител на две деца - Яна (6 клас) и Калина (2 клас).

Здравей, представи се с няколко думи.

Казвам се Станислава Величкова, начален учител в 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“.

Как премина за теб дистанционната форма на обучение? Ти си учител и родител, как успя да съчетаеш професионалните задължения с родителските ангажименти и имаш ли резервен план, ако се наложи отново да се премине в даден момент към дистанционно обучение?

Дистанционната форма на обучение свърши своята работа. Тази форма е напълно уместна в случаи на криза, но изморителна и неподходяща за постоянно обучение. В този смисъл като родител и учител прекарах много време пред компютъра. Но аз търся и позитивите, кризата е възможност да бъдем професионално по-добри и по-малко критични.

Сега се надявам да се върнем в училище, защото нищо не може да замени взаимодействието между учители и ученици в реална среда, и да организираме смесена форма на обучение, когато е необходимо. 

Достатъчно подготвени ли бяха българските учители и ученици, също и родителите, за дистанционното обучение?

За всички беше неочаквано. Всички учители превключиха много бързо и се справиха прекрасно. Учениците, с които работя, както и техните родители, също. Разбира се, не навсякъде е било така и това много зависи от организационните възможности на всяко училище.

В 119 СУ имахме предварително изградена система с училищни профили в Google G suite за образованието. Всеки ученик в училище има създаден акаунт, дори първокласниците, и по този начин бързо преминахме от училищната класна стая в Google classroom. Учителите също имахме добра подготовка. Училището осигурява и насърчава обучението в различни  курсове и тренинги. Една голяма част от колегите ми сме преминали и обучение за Google учители.

Предстои да поемеш от тази година нов клас - първокласници. Какви са притесненията и надеждите ти за новата учебна година? 

Предстои ни непредсказуема учебна година, в която ще се наложи да бъдем много гъвкави, съпричастни и готови на промени. За всички тази ситуация е нова и непълно непозната. Трудно е да се използват конкретни решения, всичко трябва да бъде приспособено през спецификата на училището, затова трябва да се подходи с много разбиране.

Споделям и разбирам притесненията на родители и колеги, но се опитвам да бъда настроена положително и вярвам, че с добавянето на нови предложения към препоръките на МОН и вътрешните за всяко училище правила, ще се намерят решения. 

Надеждите ми са да се върнем към нормален учебен ритъм в присъствена форма, доколкото това е възможно, защото тази форма е по-ефективна за малките ученици. И ми се иска първокласниците, които с радост очаквам, да имат интересен и пъстър училищен живот. За тях ще се запази традицията за тържествено откриване на учебната година.

Преподаваш на деца от 1 до 4 клас. Какви са наблюденията ти за децата и тяхното развитие? 

В децата е заложено доброто. Необходима им е само нашата подкрепа и разбиране. Днешните деца са открити, любопитни и инициативни. Споделят интересите си, заявяват себе си по интересен начин и затова е много важно да познаваме техните индивидуални особености и да се съобразяваме с тях.

От друга страна не бива да забравяме, че децата са много чувствителни и те също преживяват трудности и имат своите проблеми. Затова, изисквайки много от тях, трябва и много да ги подкрепяме.

 

Как е организиран начина на работа и какви мерки за безопасност са предприети в училището, в което преподаваш?

Спазвайки препоръките на МОН, всяко училище ще има възможност да направи работещ и максимално гъвкав план. В едно голямо училище, каквото е 119 СУ, промените ще зависят от нашата организация и от организацията на ръководните екипи. Ще се разчита на комуникацията с родителите, защото е важно е да се вслушаме в тяхното мнение и също така да разчитаме на тяхната подкрепа.

От 15 септември ще има опити максимално много часове да бъдат изнесени извън класните стаи. Мисли се в посока как да се избегнат струпванията на учениците от различните етапи, затова се предвижда часовете да започват по различно време. Времето за столово хранене ще бъде разширено. Високи и непрекъснати мерки за дезинфекция. 

Ако отново се наложи да се премине на дистанционно обучение по някое време през новата учебна година, какво би искала да се подобри?

За да се случи ефективно дистанционното обучение, всяко училище трябва да бъде добре обезпечено технически. От устройствата - графичните таблети имат много функционалности, симулират писане на дъска, много добро решение за допълване на онлайн часовете. 

Как оценяваш приноса на новите технологии в образованието? Кои са любимите ти технологии, които предпочитате у дома/в училище и как те помагат в развитието на децата? 

И преди дистанционното обучение ние използваме ИКТ средства за учене, преговор, самоподготовка. Технологиите са приложими навсякъде и във всеки час. Правят часовете по-интересни.

Учениците много харесват електронни тестове и особено тези, които могат да решат като използват смартфоните си. Има и други учебни платформи и приложения, за които е необходимо използването на смартфон и това е много интересно за тях.

Третокласници и четвъртокласници правят с удоволствие картички за рожден ден, покани и презентации, и то на хромбук в час по компютърно моделиране. 

Колко важен е спортът от живота на децата ти? Насърчаваш ли ги да са активни, имат ли любим спорт?

Насърчавам ги да спортуват, да. Без да прекалявам. И двете ми деца ходят на плуване. Наблюдението ми е, че родителите ангажират децата си в много и различни извънкласни дейности, предимно спорт, което е чудесно.

Какво е отношението ти към игрите онлайн - ограничаваш ли ги или поощряваш децата да се занимават с тях?

Разбирам, че това е част от ежедневието на съвременните деца и ние като родители трябва да го приемем, разбира се, с разумни ограничения. Хубаво е и да предложим на децата си различна алтернатива. Да заменим дългите онлайн игри с разходки или други любими занимания. Важното е да ги попитаме какво искат, така че да участват във взимането на семейни решения и да се чувстват значими и щастливи.

Поощрявам образователните игри. Има наистина интересни и смислени приложения. 

Какво е любимото ви занимание в свободното ви време и имате ли хоби, което да практикувате с децата?

Любимото ни занимание е да прекарваме времето си заедно. Обичаме разходките и срещите с приятели. С удоволствие отделяме много време и грижи за нашите домашни любимци. Децата ми много обичат животните. Може да се каже, че те са се превърнали в нашето хоби.

Ползват ли децата ти дигитални образователни платформи и какво е мнението ти за тях?

Ползваме дигитални платформи, да. И в училище, и у дома. Академико, Уча. се, Кан академи са достъпни и полезни. Допълват часовете, развиват дигиталните умения и са подходящи за самоподготовка.

Как осигуряваш среда за безопасен интернет на децата си? Имате ли правила и ограничения, чрез които да се опитате да предпазите децата от опасности във виртуалния свят?

Преди осигуряването на безопасен интернет трябва да се възпита безопасно поведение на децата, когато са в мрежата. Това става с много разговори, честни и открити. Разбира се, и с ограничаване. Инстаграм и Фейсбук имат своето място, но не в ранна училищна възраст.

По отношение на училище използваме безопасна и възможно най-сигурна платформа за обучение и инициираме много срещи на тази тема. Дори по време на дистанционното обучение в един от часовете ни гостуваха лектори-специалисти от различни области, които споделят лични истории - за това как са програмирали игра, до това как са били подведени от фалшиви приятели в интернет. В тези часове присъства и училищният психолог. Децата обичат, когато открито се поставят такива въпроси и взимат активно участие.

Твоят съвет към родителите на първокласници, а и не само, как да подготвят децата си за по-различната обстановка, в която ще се учи от 15 септември?

Децата вече усетиха промяната, която донесе Ковид. Макар да са привикнали с мерките за безопасност, като деца, те често забравят често за тях. Нашата роля е да им напомняме спокойно, но постоянно. Родителите вече са поставили основите и заедно с тях ние ще продължим да развиваме тези навици. 

Като родител и учител зная, че всички сме искрено загрижени за децата ни през предстоящата учебна година и вярвам, че с обединени усилия ще направим училището още по-добро място за нашите деца.

Снимки: личен архив

Коментирай