Повече от 80% от българите се обръщат към здравословните опции, когато поръчват храна

 Годишното проучване на Takeaway.com представи тенденциите в хранителните навици у нас и ги съпостави спрямо глобалните

06.12.2024г. / 14 19ч.
Аз жената

Препоръчан материал от партньор на az-jenata.bg

Снимка: Takeaway.com.

Снимка: Takeaway.com.

За трета поредна година компанията Takeaway.com, част от Just Eat Takeaway.com, глобален лидер в сектора за доставка на храна, разкри какви са вкусовите предпочитания на българите за изминалата година. Към регулярния анализ на направените поръчки чрез платформата на Takeaway.com, от компанията направиха и по-задълбочено социологическо проучване сред повече от 1000 жители на редица големи градове в България в сътрудничество с Прогрес консулт, свързано с тенденциите при хранителните навици в България и как тези тенденции намират отражение спрямо глобалните.

Традиция с усет към модерното

Хранителните навици на българите са се променили през изминалата година, балансирайки местните вкусове с глобалните влияния. Данните на Takeaway.com показват нарастващо търсене на по-здравословни хранителни опции, приоритизиране на автентичната кухня и превръщането на ежедневните моменти в поводи за събирания с близките. Местната, италианска и американска кухня доминират в поръчките, но нараства интересът на българина и към тайландски, ориенталски и японски кулинарни вкусове.

Докато световните тенденции подчертават иновациите и експериментирането, то от проведеното социологическо проучване за локалния пазар българските потребители наблягат на простотата, качеството и емоционалната връзка с храната. Тези различия отразяват как местните вкусове се формират от културните ценности и практичния начин на живот. Макар глобални тенденции като нощното хранене и яденето на популярни храни, вдъхновени от филми и знаменитости да не намират значителна почва у нас, то българите имат вкусов допир в следните направления:

● Автентична кухня: потребителите ценят прозрачността и проследимостта, като се фокусират върху това откъде идва храната им и как е направена. Почти 80% от анкетираните в социологическото проучване посочват, че за тях е от съществена важност храната, която консумират да е автентична, с проверени и близки до дома съставки.

● Храната като грижа за себе си: храната все повече се възприема не само като средство за изхранване, но и като начин да подпомогнеш здравето си. В България почти 94% вярват, че храната има значителен принос за здравето им, а пък 82,9% активно търсят по-здравословни опции при поръчката на храна за вкъщи.

В чест на храната: ежедневните моменти се превръщат в повод за празнуване. 67,2% от анкетираните българи споделят, че дейности като да се поглезиш с любимата си храна или напитка, както и да си поръчаш храна правят деня им по-специален.

Поглед към вкусовете на бъдещето

Вече за трета поредна година от Takeaway.com изследват промените в нагласите на българите спрямо храната и за този период от компанията виждат как предпочитанията у нас се развиват към изследване на нови кулинарни територии, но и активно поддържане на връзката с местните вкусове. Изводите от направените проучвания показват, че компанията се развива в правилната посока и се стреми да отговори на променящите се вкусови навици на своите потребители.

Българският потребител се променя – търси баланс, качество и моменти на щастие във всяко хранене. Като лидер в сектора на доставки за храна, разпознаването на бъдещите тенденции още днес е неразделна част от същността на Takeaway.com. Това ни позволява не само да отговорим подобаващо на променящите се очаквания на потребителите, но и да вдъхновяваме нашите партньори към по-иновативни кулинарни решения.“, коментира Юлиана Хартарска, кънтри мениджър на Takeaway.com за България.

Ключови данни, както и пълният списък на Хранителни тенденции в България, могат да бъдат разгледани тук.

Данните от проучването на Takeaway.com са събрани посредством вътрешни статистически измервания, отчетени в периода юли 2023 до юли 2024 година. Социологическото проучване е проведено чрез онлайн анкета сред 1005 респонденти и е представително за градското население на България.