По повод публикации в различни медии относно залегналите в проектобюджет 2010 двойно по-ниски еднократни помощи за майките на близнаци и заличаване на еднократната помощ за майките – редовни студентки, Сдружение “Настоящи и бъдещи майки” установи несъответствие между съдържанието на доклада към проектозакона и заложените изменения.
В тази връзка, представяме на вашето внимание отворено писмо, изпратено до ПГ на ПП ГЕРБ, парламентарните комисии по бюджет и финанси, правни въпроси и труд и социална политика, с молба за изясняване на противоречията.
До г-жа Менда Стоянова, Председател на комисията по бюджет и финанси към Народното Събрание на Република България
Копие: г-жа Искра Фидосова, Председател на комисията по правни въпроси към Народното Събрание на Република България
г-жа Искра Фидосова, г-н Красимир Велчев, Г-н Тодор Димитров, Съпредседатели на ПГ на ПП ГЕРБ
Народно Събрание на Република България
г-жа Емилия Масларова, Председател на комисията по труд и социална политика към НС на Република България
Относно: Проект на Закон за държавния бюджет за 2010 г.
Уважаема г-жо Стоянова,
В период на криза, когато нуждата от запазване на размера на социалните плащания е най-остра, считаме, че е абсолютно неприемливо те да бъдат намалявани и то именно за една от най-уязвимите социални групи – майки с малки деца. Не случайно в Закона за семейни помощи за деца в текстовете, които се отнасят до определяне на размера на помощите, изплащани по реда на този закон е записано, че размерът се определя в Закона за държавния бюджет за съответната година, но той не може да бъде по-малък от предходната година.
С предвиденото в параграф 77 от проекта на Закон за държавния бюджет, а именно:
“В Закона за семейни помощи за деца (обн., ДВ, бр. 32 от 2002 г., изм., бр. 120 от 2002 г., изм. и доп., бр. 112 от 2003 г., бр. 69 от 2004 г., бр. 105 от 2005 г., бр. 21 от 2006 г., изм., бр. 30 от 2006 г., бр. 33, 68 и 95 2006 г., бр. 113 от 2007 г., изм. и доп., бр. 71 от 2008 г., бр. 110 от 2008 г., бр. 23 от 2009 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 6а, ал. 2 думите “но не по-малък от предходната година” се заличават.”
се позволява намаляването в параграф 12, ал. 8 от проекта на размера на еднократната помощ за близнаци по чл. 6а от Закона за семейни помощи за деца за 2010 г. с 50 %, от 1200 лв. на 600 лв. за всяко дете.
Помощта за семействата с близнаци беше приета в края на 2008 г. след 3 годишна борба с предишното правителство и въпреки “усилията” на бившия социален министър Емилия Масларова.
Вярваме искрено, че парламентарната група на ГЕРБ не е забелязала това избирателно поведение към тази група семейства (семействата с близнаци), което е довело до факта, че само за тях помощите могат да бъдат намалявани всяка година. Убеждението ни произтича от следния текст в Доклада към проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2010 г.:
“През 2010 г. акцент на семейната политика ще бъде насърчаване на раждаемостта чрез изграждане на благоприятна среда, която да позволи на българските семейства да отгледат и възпитат желания от тях брой деца.”
Това намерение със сигурност не кореспондира със заложеното намаление на помощта, която семействата с близнаци получават именно за изграждане на средата и отглеждане на децата им, което е изключително трудно, когато едновременно се родят две или повече деца.
Считаме, че не е това перото в бюджета, от което би следвало да се правят икономии още повече предвид факта, че през 2008 г. многоплодните раждания са 958 на брой. Следва да се отчете и необходимостта от стабилност и предвидимост на социалната политика. В последните години бяха направени доста стъпки по отношение на подобряване на условията за раждане и отглеждане на малки деца в България. Надяваме се, че тази политика ще бъде продължена и от настоящото правителство и Народно Събрание.
Бихме искали също така да обърнем внимание на факта, че в доклада към проекта е записано следното:
“За провеждане на семейната политика за деца през 2010 г. са осигурени средства освен за месечни помощи при отглеждане на дете и еднократни помощи при раждане, които ще бъдат изразходени и за:
изплащане еднократни помощи за отглеждане на близнаци до 1-годишна възраст в размер на 600 лв. за всяко дете близнак;
еднократни помощи за отглеждане на дете до 1-годишна възраст от майка студентка в размер на 2 880 лв.;
месечни помощи за отглеждане на дете до 1 година за неосигурени майки в размер на 100 лв.;
еднократни помощи при бременност за неосигурени майки в размер на 100 лв.;
целеви помощи за първокласници за покриване на част от разходите в началото на учебната година.”
В същото време в цитирания по-горе параграф 77, т. 2 и 3 гласят:
“т. 77 В Закона за семейни помощи за деца (обн., ДВ, бр. 32 от 2002 г., изм., бр. 120 от 2002 г., изм. и доп., бр. 112 от 2003 г., бр. 69 от 2004 г., бр. 105 от 2005 г., бр. 21 от 2006 г., изм., бр. 30 от 2006 г., бр. 33, 68 и 95 2006 г., бр. 113 от 2007 г., изм. и доп., бр. 71 от 2008 г., бр. 110 от 2008 г., бр. 23 от 2009 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 6а, ал. 2 думите “но не по-малък от предходната година” се заличават.
2. Член 8в се отменя.
3. В чл. 14, ал. 4 думите “или отпуснатата еднократна помощ по чл. 8в” се заличават.”
Това означава, че еднократната помощ за майките студентки се отменя.
Бихме желали да се изясни това противоречие между доклада и проекта на бюджета като считаме, че помощта не бива да бъде отменяна.
* * *
Помощите за близнаците и майките студентки остават непроменени
Месечна помощ за отглеждане на дете до една година
Еднократна помощ при раждане на дете
Платен отпуск за кърмене