Започна дългосрочна кампания за здравословен начин на живот

19.04.2012г. / 09 59ч.
Аз жената
Започна дългосрочна кампания за здравословен начин на живот

На 18 април 2012 г. бе представена официално новата и единствена по рода си кампания за здравословно хранене и начин на живот, Fine Line. Различното на тази кампания е интегрираният й подход. Тя предлага серия от услуги, свързани с хелтиливинг – освен здравословна сготвена гурме храна, програмата предлага също консултации в различни области на здравето и лайфстайла, за да може всеки човек да получи максимум познание и опит в рамките на индивидуалната си програма, без да губи време и усилия... и същевременно да бъдат задоволени всичките му материални и духовни потребности или поне да бъде насочен как да го направи сам.

Малко след основаването на Fine Line, екипът стартира кампания за масово популяризиране на правилното и балансирано хранене и пълноценен начин на живот по специализирани медии. Основната причина за това бяха различните социологически изследвания в родната ни страна. Те показаха, че българинът не само не умее да се храни здравословно, но също така не се движи достатъчно, не спортува, не ходи на психолог, не посещава културни събития и има доста изкривена представа за диетата като понятие.

Кампанията има за цел да докаже, че всъщност здравословният живот е не просто полезен, но може да бъде също лесен и приятен. За целта през първите месеци екипът привлече едни от най-добрите специалисти в различни области – като д-р Силвия Паскалева, д-р Стефка Стефанова, доц. д-р Румен Бостанджиев, д-р Силвия Еленкова, проф. д-р Любомир Стойков, Виргиния Захариева, Мартин Гаджев... Fine Line разполага дори и с онлайн консултанти извън страната, за да могат всички да бъдат запознати с тенденциите в храненето и спорта от САЩ и Европа – към момента те са Галина Толкингтън (САЩ), Елисавета Шидерска (Испания). Разбира се, процесът по привличане на специалисти в различните области не е приключил. Идеята е всички, които са експерти в областта си, имат холистичен подход и искат да участват в кампанията по популяризиране на здравословния начин на живот в България, да се присъединят.

Тези експерти ще са „говорители“ на добрата кауза, ще разказват за новостите в техните сфери и ще съветват съгражданите ни как най-безболезнено да преодоляват трудностите по пътя към положителната промяна и отказването от вредните навици – независимо дали те са свързани с физически, психически проблеми или зависимости. Визионерът на компанията, Гергана Вълова, твърди: „Здравословният и пълноценен начин на живот е въпрос на личен избор. Fine Line не налага лишения или ограничения, всичко е позволено. Но с мярка. Бихме искали да покажем къде е границата и да улесним хората в България, които са подложени на сериозен стрес – особено през последните години. Тази стресова неблагоприятна среда води след себе си редица негативни последици, най-вече за физическото и психическото здраве на хората тук. Социалният и духовният живот на българина също страдат от това. Ето защо искаме да покажем как да бъде постигнат балансът, златната среда. Въпреки нездравословния климат, в който живеем.“

Първият официален посланик на кампанията е Богдана Трифонова – водеща на сутрешния блок на БГ Радио „Стартер“. Не само защото е привърженик на каузата, но и заради самата себе си, Богдана реши да опита услугите лично – за да може да разкаже от първо лице дали и доколко са ефективни.

Партньор на кампанията е Market Test. Благодарение на нея, Fine Line получи подробни интересни изследвания относно поведението и потребностите на българина във връзка със здравето и лайфстайла за последните 5 години. Ето и малко интересни факти, които извадихме от общите данни:

Хората с нормален BMI (Body mass index) в България са само 45.15%. С наднормено тегло (или BMI от 26 до 30) са повече от 26.5%, което ни нарежда на челните места в света по наднормено тегло – около 30% от населението в света е с наднормено тегло. Хората с много висок BMI (или с диагноза „затлъстяване“) са около 9.30%, което показва сериозен проблем. Процентът на мъжете с наднормено тегло са повече от тези проценти при жените – 32.19% срещу 21.08% при жените.

На въпроса „Как се чувствате?“ по отношение на теглото, през изминалата година близо 30% от градското население на възраст от 15 до 69 години се чувства с тегло над нормата. Останалите 70% отговарят отрицателно (което показва ниско осъзнаване на проблема). Интересното е, че процентът при хората с по-висок социален статус (респ. образование, доходи, интереси) е по-висок (с около 10%) и те реално се грижат повече за себе си, включително като превенция на здравето.

Трендът за последните пет години е към увеличаване на заболелите хора – главоболието се е увеличило с над 25%, настинките – също. Тези факти показват по-ниско ниво на имунитет при българите. Високото кръвно налягане е едно от опасните и често срещани заболявания в България, и е причина за много други болести и оплаквания. Данните показват, че от 12%, то скочило на 20%. Нивото на холестерола също нараства. Тези болести са тясно свързани с високото ниво на стрес и реално тази програма може да помогне именно за тяхната превенция и профилактика.

На въпроса „С какво предпочитате да се храните и какво купувате най-често?“, като запитването е направено най-вече за онези продукти, които имат отношение към здравословния начин на живот, населението се раздвоява на 2 групи. Представителната извадка за градско население на възраст от 15 до 69 години с нисък и среден статус и хората с висок такъв (доходи, висше образование, пътуващи много често в чужбина и имащи висок стандарт на живот – около 10%). За първата група (54%) интерес представляват по-икономичните продукти и около 45% търсят нискокалорични храни и органични продукти, а само 20% знаят какво е Феър Трейд. Във втората група над 60% търсят органични продукти и здравословните храни, което показва по-голяма познаваемост и осъзната нужда от такива продукти.

По отношение на съставките в храните, които населението избягва, общите данни показват сравнително ниско ниво на познаване на опасните съставки (всички показатели са под 30%). Най-високи са процентите при избягване на изкуствените оцветители и добавки. Най-нисък е процентът при избягване на карбохидратите. Малко по-висок е процентът при населението с по-високи доходи и образование – средно с повече от 5%, сравнено с останалото население.

Движението и спортът, които са изключително важна част от здравословния и пълноценен начин на живот също са много ниско застъпени при българите – под 10% са всички, които се подлагат на физически натоварвания по какъвто и да е начин. Не си доставят дори полезни удоволствия като масаж. Най-голям процент са хората, които се занимават с някакъв спорт у дома – гимнастика или йога (около 7%).

Снимка: Reuters

Прочетете още:

Коментирай